Aulangon puiston puolesta

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Hämeenlinnan kaupungin päätöksentekijät ja valtion vastuuviranomaiset ottavat Aulangon kehittämisessä ja kaikessa maankäytön suunnittelussa nykyistä paremmin huomioon valtakunnallisesti arvokkaaksi luokitellun kansallismaiseman ja erityisesti siihen kuuluvat puistometsät.  Parhaillaan meneillään olevat  laajamittaiset seikkailupuiston rakennustoimet ovat osin peruuttamattomalla tavalla tuhonneet Aulangon perustajan, Hugo Standeskjöldin 1880-luvulla alullepaneman tyylipuiston osan Aulangon hotellin sisääntuloväylällä.

Hämeenlinnan kaupungin päätöksenteossa on mitä ilmeisimmin jätetty huomiotta seuraavat Aulangon aluetta suojelemaan tarkoitetut määräykset;

1." Kansallisen kaupunkipuiston hoito-ja käyttösuunnitelman" Aulangon aluetta koskevat ohjeet, joilla on haluttu suojella Aulangon alueen "puistoideologista ilmettä".

2. Voimassa olevan Maakuntakaavan määräämää, Valtioneuvoston valtakunnallisesti arvokkaaksi luokittelemaa "Rakennettua kulttuuriympäristöä,  RKY " ja sille aiheutettavia muutoksia ei ole otettu päätöksenteossa huomioon.

3. Arvokkaalla puistoalueella on asemakaavan vastaisesti ilman maisematyölupaa kaadettu ja silvottu puita uuden seikkailupuiston tarpeisiin.  Kaupunki ja maanomistaja ovat sallineet maisemaa ja puistoa muuttavat toimet jo ennen lainvoimaisen luvan saantia.

4. Aulangon alueen asianosaisia ovat myös Aulangon käyttäjät sekä lähialueen asukkaat. Avointa keskustelua laajamittaisten hankkeiden toteuttamissesta ei ole käynnistetty kaupungin, maanomistajan tai yrittäjän taholta.

Vaadimme, että hallintoviranomaiset selvittävät lupaprosessin oikeellisuuden ja sopivuuden arvokkaassa maisemassa ja arvokkaalla puistoalueella.

Esitämme, että Hämeenlinna yhdessä vastuuviranomaisten ja asukkaiden kanssa käynnistäisi avoimen suunnitteluprosessin,

missä suojeluarvot, voimassa olevat määräykset sekä kaupalliset kehitystarpeet Aulangolla otettaisiin huomioon.

Monenlaisille toiminnoille löytyy Aulangolta tila.

Aulanko kuuluu kaikille !