Aurasta energiajuomien K-16 kunta

Auran vapaa-aikatoimen tarjoamissa toiminnoissa ja tapahtumissa olemme kiinnittäneet huomiota nuorison kasvaneeseen energiajuomien kuluttamiseen. Energiajuomista on muodostunut trendi ja niiden edullinen hinta verrattuna esimerkiksi virvoitusjuomien hintoihin johtaa niiden laajaan käyttöasteeseen. Energiajuomia käytetään niin janojuomana kuin myös tarkoituksellisesti isoja määriä piristyimistarkoitukseen, joka ilmenee nuorten keskuudessa levottomuutena, jännittyneisyytenä ja ärtymyksenä.

Auran vapaa-aikatoimi kokee tarvetta nostaa tämän huolen laajempaan tietoon ja avaa kampanjan, jolla pyritään saamaan Aurassa toimivat vähittäiskauppiaat rajoittamaan energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille (K-16). Adressit.com nettisivustolle on perustettu adressi, jonka allekirjoittamalla on mahdollista käydä ilmaisemassa tukensa kampanjan tavoitteelle. Adressi toimitetaan nimien keräyksen jälkeen Aurassa toimiville vähittäiskauppojen vastuuhenkilöille.

Vapaa-aikatoimi esittää Suomen Vanhempainliiton myöntämän Vastuullisen kauppiaan diplomia myyntirajoituksen asettaneille vähittäiskaupoille.

Kampanjaa tukemassa ovat myös seuraavat paikalliset toimijat:

Suomen Punaisen Ristin Auran osasto

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Auran yhdistys

Auran Palokunnan Urheilijat

Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän terveyden edistäminen

Auran Martat

Ehyt ry:n Turun seudun paikallisyhdistys ry

Alla olevista linkeistä löydät lisätietoa energiajuomien vaikutuksista lapsiin ja nuoriin.

EVIRA http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/elintarvikeryhmat/energiajuomat/

THL https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/ravitsemus-ja-terveys/energiajuomat

Suomen Vanhempainliitto http://www.vanhempainliitto.fi/vanhempaintoiminta/energiajuomat_k-16

Nuorisotyöntekijä Tero Vinterbäck ja nuoriso-ohjaaja/työharjoittelija Juuso Raitanen, Auran kunta va    Ota yhteyttä adressin tekijään