Australian maahanmuuttopoliittinen linja Suomeenkin

Astrid Thors on yhdessä Vihreiden kanssa ajanut maahanmuuttopolitiikallaan Suomen huonoon jamaan. Nykyinen politiikka on myös epäreilua monella tavalla. Esimerkiksi minkä ihmeen takia maahanmuuttajille annetaan paremmat sosiaalietuudet kuin kantaväestölle? Kaiken maailman elintasoturisteille sitä annetaan kaikkea ihan tuosta vaan, mutta oman maan vanhukset saavat kärvistellä likaisissa vaipoissaan. Kyllä seniorimme ansaitsevat parempaa.

Australialla on erittäin tiukka maahanmuuttopolitiikka. Sinne ei oteta ihan keitä tahansa vaan jos haluaa muuttaa Australiaan, sinulla on oltava tarpeeksi kielitaitoa sekä työpaikka ja asunto jo Australiassa. Lisäksi sinulla tulee olla vähintään 5000 Australian dollaria itsesi elättämiseen. Jos haluaa saada Australian kansalaisuuden, se edellyttää 4 nuhteetonta vuotta Australiassa (jonka aikana ei saa vastikkeettomia sosiaalietuuksia). Kansalaisuutta hakevat joutuvat testiin, jossa testataan kielitaito sekä tiedot Australian historiasta ja lainsäädännöstä. Erityisesti lakitietoutta painotetaan kielitaidon ohella paljon. Lisäksi joutuu maksamaan eräänlaista takuumaksua, jolla katetaan mahdollisesta maastakarkotuksesta koituneet kulut.

Mutta pelkkä kansalaisuuskokeen läpäisy ei riitä vaan kansalaisuuden hakuprosessiin kuuluu kansalaisuuspisteiden kerääminen (ennen koetta), joita saa työnteosta, lainkuuliaisuudesta ja kielitaidon kehittymisestä. Rikoksista vastaavasti menetetään pisteitä ja vakavista rikkeistä karkotetaan. Australialaiset eivät myöskään turhia kumartele maahanmuuttajille (eivätkä ainakaan muslimeille), vaan näyttävät heille, missä kaappi seisoo. Edellinen pääministeri Kevin Rudd kehotti lausunnossaan sharia-lain perään haikailevia muslimeja häipymään Australiasta ja muutenkin patisti maahanmuuttajia sopeutumaan Australian lakeihin, tapoihin ja arvoihin. Australian kotoutuspolitiikan kulmakivi on tiivistettynä: "Jos haluat jäädä tähän maahan, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: integroidu tai itke ja integroidu".

Lisäksi Australiassa pakolaiskeskuksia ei ole Canberran, Sydneyn, Melbournen, Brisbanen tai muidenkaan kaupunkien keskustoissa vaan keskellä kuumaa aavikkoa sekä Joulusaarella. Näin Australiaan pyrkiville ei-työperäisille maahanmuuttajille näytetään kaapin paikka ja osoitetaan, että tässä maassa me (australialaiset) olemme pomoja. Jos ei kelpaa, häivy. Lisäksi Australia ei pehmoile rikoksiin syyllistyvien ulkomaalaisten suhteen vaan karkottaa heidät tai ainakin antaa ankarat vankeusrangaistukset. Esimerkiksi muutama vuosi sitten Sydneyssä eräs libanonilaisjengi sai teinitytön joukkoraiskauksesta 60 vuotta vankeutta.

Suomen tulisi ottaa mallia Australiasta tämän maahanmuuttopolitiikan suhteen. Pelko kansainvälisistä rasismisyytöksistä on turha, sillä eihän Australiakaan ole sellaisia saanut. Eikä myöskään Australian merentakainen lähinaapuri Uusi-Seelanti, vaikkei sekään päästä maillensa ihan keitä tahansa.