nopeusrajoitukset poistettava moottoriteiltä

Suomeen tuli nopeusrajoitukset 70 -luvun alussa ja silloin ne määritettiin soveltuvaksi sen aikaiselle tiestölle ja autokannalle. Niistä ajoista autot ovat kehittyneet huomattavasti ja tiestö parantunut. Moottoriteitä on tullut paljon lisää. Moottoritiellä ajettaessa ei ole riskiä onnettomuuksista pahimpaan - kolariin vastaantulevan kanssa. Leveäkaistateillä on talvisin sama nopeusrajoitus kuin moottoriteillä ja niillä voi törmätä vastaan tulevaan autoon. Tällöin törmäysnopeus voi olla 200 km/h, vaikkei ylinopeutta ajettaisi.

Keskittyminen herpaatuu helposti ajettaessa 120 km/h yksitoikkoista moottoritietä. Tämä aiheuttaa varmasti suuren osan tällä hetkellä moottoriteillä tapahtuvista onnettomuuksista. Kovemmilla nopeuksilla ajamiseen on pakko keskittyä.

Saksassa on ollut vapaita nopeuksia moottoriteillä aina. Yhä useammilla suomalaisilla on jo Saksassa hankittua kokemusta vapaista nopeuksista.

Joku tietysti kysyy, mistä löytyvät rahat mahdollisten vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien hankintaan ja tiestön kunnon ylläpitämiseen. Polttoainevero säädettiin aikanaan peittämään tiestön ylläpitokuluja. Tällä hetkellä kyseinen vero tuottaa valtiolle puhdasta tuloa, siis veroja kerätään enemmän kuin tiestön ylläpito maksaa.

Uskon, että vapaat nopeudet edesauttavat autokannan uusiutumista ja autokannan kunnon paranemista.