Kristitty ei tuomitse rakkautta: homokielteisyys ei kuulu kirkkoon

Haluamme vahvistaa kristillisyyttä, joka ei tuomitse sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä, vaan kutsuu kaikki osoittamaan rakkautta toisilleen. Toivomme avointa keskustelua erilaisuuden hyväksymisestä kirkoissa. Emme tiedä kaikkia vastauksia seksuaalisuuden ja parisuhteen kysymyksiin, mutta haluamme etsiä niitä rohkeasti.

Toivomme kirkon johdon, piispojen ja kirkolliskokouksen, muistavan tämän:

1. Kirkosta eroamisen vahva aalto kertoo monen pitkäaikaisesta, perustellusta loukkaantumisesta kirkon liialliseen jähmeyteen.

2. Piispainkokouksen päätöksen mukaisesti kirkko hyväksyy homot ja homoparit ja muistuttaa, että homous ei ole synti, vaan osa Jumalan luomaa maailmaa.

3. Aikaa pelaamatta kirkon on siirryttävä homokysymyksessä nopeampaan päätöksentekoon.

4. Nyt homoparien puolesta rukoilevat yksittäiset papit ja kristityt. Tavalle on haettava nopeasti virallinen asema. Kirkossa on pyrittävä pikaisesti järjestämään myös mahdollisuus rekisteröidyn parisuhteen siunaamiseen.

5. Kirkossa saa ajatella homokysymyksestä myös eri tavoin, mutta toista loukkaava puhe on vastoin kristittyjen toinen toistaan kunnioittavaa käytöstä.

Me kristityt haluamme viestittää avoimuuden, armon ja oikeudenmukaisuuden voimakkaampaa etsimistä kirkon päätöksenteossa ja viestinnässä. Kirkon on nyt aika saarnata teoillaan.