Avoliitto ei ole avioliitto - Elatusvelvollisuus pois!

Avoliitossa elävät rinnastetaan avioliitossa eläviin niin, että esimerkiksi KELA velvoittaa ansaitsevan puolison elättämään avopuolisoaan.

Kun palkasta jää työssäkävijälle 1400 euroa käteen, olisi vaan reilua jos tämä saisi käyttää itse ansaitsemansa rahat omiin menoihinsa, eikä kustantaa opiskelevalle/työttömälle/työkyvyttömälle tämän menoja.

Esimerkki 1: Nainen käy töissä, mies on pitkäaikaistyötön. Mies ei saa työttömyyskassaan kuulumattomana kaikkia etuisuuksia, vaan tässä tapauksessa nainen elättää. Lapsia heillä ei ole ja avoliitossa ollaan oltu pari vuotta.

Esimerkki 2: Mies käy töissä, nainen opiskelee. Miehellä jää käteen palkasta 1400 euroa, nainen saa opintorahaa 256 euroa. Nainen ei ole oikeutettu asumistukeen, koska miehen tulot ovat "niin korkeat". KELAlta vastataan, että tässä tapauksessa naisen pitää ottaa opintolainaa. Avoliitossa ollaan oltu pari vuotta.

Esimerkki 3: Nainen käy töissä, nainen opiskelee. Opiskeleva nainen saa täysimääräisen opintotuen. Avoliitossa ollaan oltu vuosi. Eli nyt pitää heterojen saada samat oikeudet kuin homoseksuaalinen!

Esimerkki 4: YH-äiti haluaisi asua rakastamansa miehen kanssa saman katon alla. Mies käy töissä. Ei kannata, koska nainen menettäisi ison osan tuistaan ja neljän lapsen kanssa tämä voisi sattua pahasti. Nainen muuten opiskelee.

Sinkkuna eläminen on eri asia. Kannustaako valtio yksinasumiseen?

Jotkut jeesustelevat, että ei se parisuhde pidä olla rahasta kiinni, niin sanonpa sen, että kyllä se alkaa olla rahasta kiinni, kun pitää toisen osapuolen miettiä, että uskaltaako pyytää rahaa omaan menoonsa, kun täytyy kaupassakin laskea tarkkaan voidaanko ostaa riisiä vai pitäydytäänkö perunassa.

Velan teko sen perusteella, että ei ole oikeutettu samaan tukeen kuin muut, on "hyvinvointivaltiossa" aika surkea tapa elää.

Ehdotan seuraavia toimenpiteitä:

1. Avoliitto pidetään avoliittona. Ei elatusvelvollisuutta.

2. Avoliitossa elävät ovat oikeutettu samaan tukeen kuin yksinelävät.

3. Avoliittoon alkavat YH-vanhemmat eivät menetä tukiaan. Kannustaisi osaltaan parisuhteen pysyvyyteen ja lasten hyvinvointiin.

Rahoitus voidaan ottaa esimerkiksi:

1. Kansanedustajien palkoista (säästö ei ole mittava, mutta kyllä tuota hommaa pitäisi voida 3500 euron palkalla tehdä...)

2. Korottamalla yli 6000 euroa/kk ansaitsevien henkilöiden veroprosenttia. (Rikkaat kyykkyyn!)

3. Kulttuuri- ja taidehömpötyksiin osoitetuista varoista budjetissa.

Ratkaisuja pitää tehdä NYT eikä seuraavalla hallituskaudella!

Avoliitossa 6v, mutta ero edessä.    Ota yhteyttä adressin tekijään