Vetoomus Botnian Kaskisten tehtaan puolesta/Adress för Botnias fabrik i Kaskö

"Metsä-Botnia harkitsee Kaskisten sellutehtaan tuotannon keskeyttämistä toistaiseksi vuoden 2009 ensimmäisen neljänneksen aikana. Vaihtoehtoisesti harkitaan tehtaan tuotannon lopettamista kokonaan. Yt-neuvottelut alkoivat 6.11.2008 ja neuvotteluiden piirissä on 223 tehtaan työntekijää sekä kunnossapitoyhtiö Botnia Mill Servicen n.80 työntekijää. Ratkaisujen aika on vuoden vaihteessa."

Tämä pieni vetoomus on toivomus siitä, että Botnian Kaskisten tehdas saisi jatkaa toimintaansa vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Vain siten pysyvät pieni merenrantakaupunki Kaskinen ja ympäristöseutu elinvoimaisina ja toimintakykyisinä.

Kukaan ei halua nähdä kaupungin katujen, talojen ja koulujen autioituvan, jos tehtaan portit suljetaan lopullisesti. Niin monen pienen ihmisen toimeentulo, hyvinvointi ja elämä on sidoksissa tähän tehtaaseen.

Vaikutukset olisivat suuret myös ympäristökunnissa.
Vasabladetin (7.11.08) mukaan Kaskisten tehtaan sulkeminen vastaisi suhteutettuna 100 000 työpaikan katoamista pääkaupunkiseudulta.
Se olisi kestämätön isku Kaskisten seudulle ja sen seurauksia ei kukaan haluaisi nähdä.

KIRJOITATHAN NIMESI ALLE BOTNIAN KASKISTEN TEHTAAN TOIMINNAN JATKUMISEN PUOLESTA, -koska pienistä puroista se koskikin saa voimansa.

Huolissaan pienen kotikaupungin, läheisten, ystävien ja tuttavien puolesta:
Kirsi Mämmelä

17.11.2008: Lisätty käännös ruotsiksi.
20.11.2008: Iso lämmin kiitos jo nyt valtavasta määrästä allekirjoituksia, en ole yksin huolissani:o)
8.1.2009: Luovutin adressin 8.1.2009 Metsä-Liitto konsernin pääjohtaja Kari Jordanille ja Työ-ja elinkeinoministeriölle. KIITOS KAIKILLE:o)
-

"Metsä-Botnia överväger ett produktionsavbrott på cellulosafabriken i Kaskö tillsvidare under det första kvartalet av år 2009. Som alternativ överväger man att avsluta fabrikens produktion helt och hållet. Samarbetsförhandlingar inleddes 6.11.2008 och förhandlingarna berör fabrikens 223 arbetstagare samt underhållsbolaget Botnia Mill Services med c. 80 arbetstagare. Slutliga beslut tas vid årsskiftet."

Detta lilla upprop står för en önskan om att Botnias fabrik i Kaskö ska få fortsätta sin verksamhet ännu långt in i framtiden.

Endast sålunda förblir den lilla kuststaden Kaskö och närbygden livskraftiga och fungerande.

Ingen vill se stadens gator, hus och skolor ödeläggas, om fabriken stängs slutgiltigt. Så mången liten människans utkomst, välmåga och levnad är knutet till denna fabrik.

Verkningarna skulle vara stora också för de omgivande kommunerna.
I Vasabladet (7.11.08) kunde man läsa, att en stängning av fabriken proportionellt sett skulle motsvara en förlust av 100 000 arbetsplatser i huvudstadsregionen.
Detta skulle vara ett dråpslag för Kaskö-regionen och ha sådana följdverkningar, som ingen skulle vilja se.

VISST VILL DU MED DITT NAMN STÖDA EN FORTSATT VERKSAMHET VID BOTNIAS FABRIK I KASKÖ, - också forsen får sin kraft av de små bäckarna.

Orolig för hemstaden, närstående, vänner och bekanta:
Kirsi Mämmelä

17.11.2008: Lisätty käännös ruotsiksi.
20.11.2008: Ett stort, varmt tack redan nu för den stora mängden namnteckningar, jag är inte ensam om att vara bekymrad:o)
8.1.2009: Jag överlämnade adressen 8.1.2009 till Metsä-Liitto koncernens chefdirektör Kari Jordan och Työ-ja elinkeinoministeriölle. TACK FÖR ALLA:o)