Chilen alkuperäiskansojen tukiadressi

Tiedote suomalaisille ja Suomen viranomaisille

Helsinki, elokuu  2010

63 päivää syömälakossa 200-vuotisessa Chilen tasavallassa

Chilen Mapuche -kansan 32 jäsentä on ollut 12.7.2010 alkaen syömälakossa eteläisen Chilen vankiloissa, joissa heitä pidetään poliittisina vankeina. Syömälakolla vaaditaan oikeutta puolueettomaan oikeudenkäyntiin, oikeutta tasavertaiseen oikeusprosessiin sekä ennen kaikkea sitä, että Chile kieltää terrorisminvastaisen lain soveltamisen alkuperäiskansojen oikeuksia käsittelevissä kiistoissa. Me allekirjoittaneet Suomessa asuva chileläiset ja muut asian kannattajat ilmaisemme syvän huolemme näiden henkilöiden fyysisen koskemattomuuden puolesta ja tuomme esille seuraavaa:

1.- Annamme tukemme niille Mapuche -organisaatioiden toimille, joiden tavoitteena on löytää kiireellinen ja oikeudenmukainen ratkaisu syytöksiin.

2.- Tuemme vaatimuksia lopettaa välittömästi laki N° 18314. Kyseinen laki tunnetaan myös nimellä antiterrorismilaki, ja sen suunnitteli ja saattoi voimaan Augusto Pinochet vuonna 1984. Lakia on erityisen voimakkaasti kritisoitu kansainvälisten organisaatioiden taholta, mikä ilmenee viimeisimmässä Martin Scheinin ihmisoikeusneuvoston yleiskokouksen raportissa YK:lle 14. helmikuuta 2009. (Martin Schein on YK:n ihmisoikeuksien edistämisen, suojelun ja terrorisminvastaisen taistelun erityisedustaja ja raportoija).

3- Vaadimme, että Chile poistaa hallituksen käytännön ja maassa vallitsevan perinteen myöntää rikosoikeudellinen toimivalta sotilastuomioistuimille alkuperäiskansoja koskevissa maaoikeuskysymyksissä. Vaadimme loppua siviili- ja sotilasoikeuden kaksoissoveltamiselle syytetoimissa.

4.- Vaadimme, että kiistanalaisten alkuperäiskansojen maaomistusalueiden militarisointi lopetetaan. Chilen hallituksen tulee taata tehokas oikeussuoja virkavallan väärinkäytösten uhreille ja taata tuomioistuimien päätösvaltaisuus ihmisoikeusloukkauksiin liittyvissä syytteissä.

5.- Vetoamme Chilen hallitukseen, jotta se täyttäisi velvollisuutensa kansan puolustajana ja alkuperäiskansojen oikeuksien takaajana kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti. Chile on allekirjoittanut ja ratifioinut yleismaailmallisesti hyväksytyt oikeusvaltioita sitovat sopimukset toimintaperiaatteineen kansainvälisen oikeuden foorumissa. Kansainvälisesti arvovaltaiset sopimukset, kuten YK:n yleissopimus 169 ja ILOn ja YK:n julistukset alkuperäiskansojen oikeuksista (päätöslauselma 61/295 hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa) ohjeistavat ja velvoittavat hallituksia toimimaan oikein alkuperäiskansojen vaatiessa niiden perinteisten asuinalueiden kunnioittamista.

6.- Pyydämme Chilen viranomaisia välittömästi aloittamaan avoimen vuoropuhelun nälkälakossa olevien vankien vaatimuksista, jotta väkivallan aalto mapucheja kohtaan ei kiihtyisi. Vaadimme Chilen hallitusta muuttamaan Chilen valtion soveltaman alkuperäiskulttuurin oikeuksia edelleen rikkovan ja syrjivän poliittisen käytännön ja huomioimaan mapuche-kansan historialliset vaatimukset.

7.- Vetoamme Suomen kansaan, yleiseen mielipiteeseen, kansalaisyhteiskuntaan, hallitukseen, puolueisiin ja kaikkiin ihmisoikeuksien puolustajiin vaatimaan Chileltä ihmisoikeuksien noudattamista, terrorisminvastaisen lain soveltamisen lopettamista yhteiskunnallisissa kiistoissa, sekä vetoamme lisäksi huomioimaan sen, että Chilen tulee taata alkuperäiskansoille lakisääteiset perusoikeudet.

Tukiryhmän puolesta: Ricardo Parada, Rodrigo Rodríguez, Ernesto Coloma, Adolfo Vera, Angel Barr    Ota yhteyttä adressin tekijään