Ebbo skola säilytettävä/ Bevara Ebbo skola

EBBO SKOLA JA EPOON KOULU YHDISTETTÄVÄ

Porvoon kaupungin kouluverkkoselvityksessä on laitettu uusia kouluja lakkautusuhan alle. Yksi näistä on Ebbo skola. Koulujen lakkauttamista perustellaan säästö- ja pedagogisilla syillä. Todellisuudessa pienet koulut ovat taloudellisesti kannattavia ja pedagogisesti pienten koulujen oppilaat pärjäävät usein opetuksessa keskivertoa paremmin. Laadukas opetus ei tarkoita uusia luokkahuoneita vaan turvallista ja läheistä opetusympäristöä, jossa henkilökunta ja kaikki oppilaat tuntevat toisensa sekä lähiympäristönsä.

Ebbo skola on myös tärkeä koko kyläyhteisölle ja sitä käytetään myös alueen virkistystoimintaan.

Koulun lopettamista perustellaan myös sillä, että Kevätkummun kouluun on osalle koulupiirin kuuluvista lapsista lyhyempi matka. Tällöin katsotaan vain maantieteellistä matkaa. Bussimatka Epooseen on pienille koululaisille sekä turvallisempi että mukavampi. Kevätkumpuun ei nykyisen Ebbo skolan koulupiirialueelta kulje mitään julkista liikennettä ja kävellen matkasta tulee alaluokkalaisille liian vaikea mm. siksi, että Porvoon sairaalan pihan läpikulku on estetty porteilla. Nykyisellä koulumatkalla Epooseen kuljettaja tuntee lapset. Hän myös esim. huomaa, jos joku ei ole jäänyt oikealla pysäkillä pois. Lisäksi opettajat ovat Epoossa bussimatkalaisia vastassa. Jos Ebbo skolan oppilaat taas siirretään Grännäsin kouluun, pitenee koulumatka ja koulukuljetusten tarve lisääntyy. Lisäksi Grännäsin koulu on huonommassa kunnossa kuin Ebbo skola, mikä väistämättä tarkoittaa kalliita peruskorjauksia.

Nykyisen Ebbo skolan oppilaiden ryhmäytyminen on myös tiivistä. Koulun lakkauttaminen aiheuttaisi välttämättä sen, että oppilaat ripoteltaisiin eri kouluihin. Mikään olemassa olevista kouluista ei pysty ottamaan kaikkia Ebbo skolan oppilaita vastaan kerralla. Ebbo skolan lakkauttaminen suurentaisi väistämättä olemassa olevia luokkakokoja.

Ehdotan sulkemisen vaihtoehdoksi ruotsinkielisen ja suomenkielisen koulun yhdistämistä. Tällöin oppilaita olisi tehtyjen arvioiden mukaan riittävästi (noin 100) eikä koululaisten koulumatka muuttuisi pidemmäksi/vaarallisemmaksi. Ruotsinkielisen ja suomenkielisen koulun yhdistäminen tuo kaupungille säästöjä. Esimerkiksi erilaiset hankinnat voidaan yhdistää. Yhdistelmäkoulussa tarvitaan mm. ainoastaan yksi jumppasali, käsityöluokka, ATK-huone ja ruokasali. Lisäksi voidaan käyttää samaa siivoushenkilöstöä. Koulujen yhdistämisestä olisi myös kielellistä etua, sillä molempien kieliryhmien oppilaat oppisivat esim. välitunneilla kuin itsestään myös toista kotimaista kieltä.

FÖRENA EBBO SKOLA MED EPOON KOULU

I den nya skolnätsutredningen i Borgå har ytterligare 4 små byskolor hotats att stängas. En av dessa är Ebbo skola. Stängningarna motiveras med ekonomiska och pedagogiska orsaker. I verkligheten är det de små skolorna som skulle vara ekonomiskt lönande, pedagogiskt sett klarar de små skolornas elever sig vanligen även bättre i undervisningen än genomsnittet.
Kvalitet i undervisningen betyder inte nya klassrum utan en trygg och intim undervisningsmiljö, där personal och elever känner varandra samt sin näromgivning.

Ebbo skola är också viktig för byagemenskapen och används även för områdets rekreationsverksamhet.

Stängningen motiveras också med argumentet att en del av de elever som hör till Ebbo skolas distrikt, skulle ha en kortare väg till Vårberga skola. Då avser man endast den geografiska sträckan. Bussresan till Ebbo är både tryggare och bekvämare för små skolelever. Mellan Ebbo skolas nuvarande skoldistrikt och Vårberga existerar ingen kollektivtrafik. Vägen blir för svår för elever i de lägre klasserna bl.a. därför att genomfart via Borgå sjukhus gård är förhindrard med portar. På den nuvarande skolvägen känner busschauffören barnen. Chauffören kan också lägga märke till om någon elev inte stiger av på rätt hållplats. Dessutom möter lärarna eleverna vid hållplatsen i Ebbo. Om Ebbo elever flyttas till Grännäs skola, betyder det en längre skolväg och mera skolskjutsar. Dessutom är Grännas skola i sämre skick än Ebbo skola.

Gruppgemenskapen i Ebbo skola är tät. En stängning av skolan skulle oundvikligen innebära att eleverna skulle fördelas i olika skolor, då ingen av de andra skolorna kan ta emot alla Ebbo skolas elever. En stängning av skolan skulle således innebära att de existerande klasserna skulle förstoras.

Istället för en stängning av Ebbo skola föreslår jag att man skulle förena Ebbo skola och Epoon koulu. På det sättet skulle antalet elever hållas på en tillräcklig nivå (ca. 100) och nuvarande elever skulle inte behöva få en längre/farligare skolväg.

Föreningen av Ebbo skola och Epoon koulu skulle också ha fördelar för båda språkgruppernas elever. Eleverna skulle lära sig det andra språket exmpelvis under rasterna på ett naturligt sätt.

Ebbo Hem och skola    Ota yhteyttä adressin tekijään