Ehdoton vankeusrangaistus lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Lakialoite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/276

Sivu Facebookissa : https://www.facebook.com/PedofilianUhrienPuolesta

Arvoisat adressin vastaanottajat

Me allekirjoittaneet vaadimme

1) Kovemmat rangaistukset lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä

2) Seksuaalirikollisten julkista rekisteriä

3) Lakia, joka estää seksuaalirikollista vaihtamasta nimeään

Hyväksikäyttötuomio ei mielestämme voi olla ehdollinen vaan aina ehdoton, vähintään 2 vuotta ja enintään 10 vuotta.

Ensikertalaisuuden ei tulisi keventää tuomiota

Törkeästä vähintään 5 vuotta ja enintään elinkautinen. Törkeässä seksuaalisessa hyväksikäytössä tuomion tulisi olla lähtökohtaisesti aina elinkautinen.

Nykyisen lainsäädännön mukaan:

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö RL 20:6 § (24.7.1998/563)

Lapsen seksuaalinen suojaikäraja on 16 vuotta.

Pykälän mukaan, joka

• on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa, tai
  • koskettamalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai
  • saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Pykälä koskee sekä sukupuoliyhteyttä lapsen kanssa että lapseen kohdistuvia seksuaalisia tekoja, jotka ovat omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa.

Lähde: Hallituksen esitys 6/1997.

Rangaistus lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on vankeutta enintään neljä vuotta.

Vuonna 2011 kaikki murhan yrityksestä ja törkeästä raiskauksesta tuomitut tuomittiin ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Raiskauksesta ja törkeästä pahoinpitelystä määrättiin ehdotonta vankeutta puolestaan hieman yli puolelle rangaistukseen tuomituista. Valtaosa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä (85%) ja sukupuoliyhteyteen pakottamisesta (81 %) tuomituista sai ehdollista vankeutta.

Rangaistuskäytäntöihin vaikuttavat laissa säädetyt vankeusrangaistusten minimi- ja maksimiajat, jotka vaihtelevat rikoksittain

lähde:http://www.stat.fi/til/syyttr/2011/syyttr_2011_2012-12-17_fi.pdf

Esimerkiksi

Pirkanmaan käräjäoikeus on tuominnut vuonna 1956 syntyneen Tamperelaismiehen ehdolliseen vankeuteen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Mies tuomittiin vuoden ja kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen sekä maksamaan uhrilleen 7080 euron korvaukset. Uhri oli tapahtumahetkellä 7-vuotias. (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013031816796246_uu.shtml)

Turkulainen liha- ja ravintola-alan yrittäjä on tuomittu neljäksi vuodeksi vankeuteen törkeästä kiskonnasta, ammattimaisesta kätkemisrikoksesta ja kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä.

(lähde: http://yle.fi/uutiset/lihaliikejutun_tuomio_nelja_vuotta_vankeutta_torkeasta_kiskonnasta/6550319)

Pedofilian uhrien puolesta ry:n hallitus

Päivi Tasala (vertaistukivastaava)

Miika Salonen (puheenjohtaja)