Ei 5G linkkitornia Laukaan Kylmaniemeen

Teleoperaattori Telia aikoo rakentaa 42 m korkean 5G matkaviestitukiaseman. Laukaan kunta ehdottaa hankkeelle paikkaa Kylmäniementie 24 (ks. kuva). Kylmäniemi on laukaalaisten suosituin ulkoilualue. Asemakaavassa se on merkitty erityisten ympäristöarvojen kohteeksi (mm. liito-oravat).

Nykytiedon mukaan linkkitornin rakentaminen voi aiheuttaa merkittäviä riskejä  säteilyalueella: siellä liikkuville ihmisille, naapureille ja luonnolle. Esteettisesti se myös turmelisi Kylmäniemen luontomaiseman.   Uudet tutkimukset osoittavat, että langattomien laitteiden tuottamat sähkömagneettiset kentät (EMF) vaikuttavat haitallisesti ihmisiin, eläimiin ja kasveihin jo alle nykyisten säteilyraja-arvojen. Säteily nostaa ihmisillä mm. (aivo)syöpäriskiä, lisää geneettisiä vaurioita, vaikuttaa hedelmällisyyteen ja sukuelimiin, lisää oppimis-/muistihäiriöitä, muita neurologisia häiriöitä sekä masennusta. Erittäin vaarallista se on lapsille ja raskaana oleville. Yli 200 alan huippuasiantuntijaa 41 maasta on vedonnut 2017 Euroopan Komissioon, että 5G verkon rakentamista siirretään, kunnes verkkojen turvallisuus terveydelle on puolueettomasti tutkittu. Kylmäniemen alueella on tarjolla jo nyt turvallinen vaihtoehto: valokaapeli.

5G verkkojen turvallisuutta ei ole tutkittu vielä Suomessa eikä globaalistikaan. 5Gn korkeat taajuudet (usein yli 30 GHz) mahdollistavat suuret datanopeudet, mutta samalla ne vaativat tukiasemia lyhyille etäisyyksille. Suomen Viestintäviraston mukaan tämä tarkoittaa sitä, että ”tulevaisuudessa lähes joka lyhtypylväässä ennustetaan olevan tukiasema”. Haluammeko takapihallemme 42 m korkean linkkitornin säteilyriskeineen tulevaisuudessa? Jos emme, nyt on aika toimia.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Kylmäniemen luontokohdetta ei tuhota eikä ihmisten terveyttä vaaranneta 5G linkkitornin rakentamisella!

Kannattamalla tätä adressia viimeistään 31.7.2018 mennessä, olet vaikuttamassa siihen, että Telian 5G linkkitornia ei rakenneta  tälle tärkeälle Kylmäniemen luonto- ja virkistysalueelle. Nimesi ei tule julkiseksi ellet valitse allekirjoituksessa vaihtoehtoa "Näytä allekirjoitus julkisesti". Adressi toimitetaan Laukaan kunnan Lupalautakuntaan elokuussa 2018.

Suurkiitos avustasi Kylmäniemen luonnon ja ihmisten turvallisuuden pelastamiseksi!

Kaisa Kautto-Koivula

Linkkitorninsijoittauminenfinff22.jpg

Lisätietoja sähkömagneettisen säteilyn (3G, 4G, 5G) vaaroista: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-varoittavat-5g-verkko-on-terveysriski--eun-lykattava-rakentamista/4yAEFs2a

Kaisa Kautto-Koivula    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Tulisiko kauppojen aukiolorajoituksista luopua?