Ei Airisto-Haverö-siltavaihtoehdolle / Nej till bro över Airisto och Haverö

Me allekirjaittaneet vastustamme suunnitelmaa rakentaa tieyhteys Paraisten ja Nauvon välille Stormälön ja Haverön kautta.

Päättäjien ja ELY-keskuksen on ymmärrettävä, että nykyisten suunnitelmien mukaan Haverön ja Stormälön yli kulkeva reittivaihtoehto on koko pituudeltaan toteuttamiskelvoton luonnonkatastrofi. Mikäli tie rakennetaan saarten halki, tuhotaan niiden idyllinen saaristomaisema lopullisesti On olemassa ympäristöystävällisempiä ja edullisempia vaihtoehtoja, kuten: 1. lauttaliikenteen kehittäminen (ref. uusi sähkölautta), 2. suora 1,6 km silta lauttojen paikalle nykyiseen Saaristotiehen tukeutuen, taikka 3. tunneli, joka todennäköisesti on edullisin toteutusvaihtoehto (käyttökustannukset korkeat). Esitämmekin vakavasti että yhteiskunnan voimavarat keskitettään kehittämään näitä toteutuskelpoisia vaihtoehtoja!

Vi undertecknare motsätter oss planerna på att bygga den fasta vägförbindelsen mellan Pargas och Nagu via Stormälö och Haverö.

Beslutsfattarna och NTM-centralen måste inse att en fast vägförbindelse över Haverö och Stormälö är en naturkatastrof längs hela den planerade sträckningen. Om vägen byggs förstörs den idylliska skrgårdsmiljön för gott.  Det finns miljövänligare och billigare alternativ. 1. färjorna (ny el-driven färja redan beställd) 2. En rak bro på 1,6 km där färjorna nu går 3. tunnel, av vilka tunneln antagligen är det billigaste alternativet. Koncentrera er på att utveckla de realistiska lösningarna!