Ei Akaan tuntivähennyksille

Tuntimäärien vähennykset Akaan alakouluissa

Koulutuslautakunnan hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2015 Akaan alakoululaisilta ehdotetaan vähennettäväksi 1.8.2015 alkaen huomattava määrä oppitunteja viikossa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi 1.-2. luokilla tuntimäärä vähenee joka viikko kahdella 21 tunnista 19 tuntiin. Akaalainen ekaluokkalainen saisi siis tulevaisuudessa joka viikko yhden tunnin vähemmän opetusta äidinkielessä ja yhden matematiikassa. Vertailuna edellä mainittuun esikoululaisen viikkotuntimäärä on 20 tuntia. Koko alakoulun ajalle jaettuna, oppilas saisi 7 tuntia vähemmän opetusta viikossa kuin aiemmin. Muutos koskee noin 1500 akaalaista lasta. Jokainen opetustunti tukee ja varmistaa hyviä oppimistuloksia.

Erityisesti olemme huolissamme ns. jakotuntien, ohjaajaresurssin ja tukiopetustuntien kohtalosta. Haluamme muistuttaa valtuutettuja, mikä merkitys on sillä, että jokainen saa riittävästi opettajan huomiota ja aikuisen tukea oppimisen polullaan.

Ymmärrämme, että julkisen sektorin ja kuntakentän taloudelliset haasteet ovat suuria myös Akaassa. Kuitenkin on tärkeää, että samalla käymme arvokeskustelua siitä, mistä säästetään. Vanhempina olemme huolissamme säästöjen vaikutuksista lastemme oppimiseen ja tulevaisuuteen. Oppimisvaikeudet ovat yksi suurimmista syistä lasten ja nuorten syrjäytymisen taustalla. Säästöt väärästä kohdasta voivat aiheuttaa tulevaisuudessa säästöjä suuremmat laskut Akaan kaupungille – perheiden henkisistä laskuista puhumattakaan.

Taloustalkoissa pitää kaikkien akaalaisten olla tietenkin mukana joustavalla ja avoimella asenteella.

Päätösprosesseista ja niiden taustalla vaikuttavista tekijöistä on kuitenkin hyvä käydä avointa keskustelua ja miettiä päätösten kauaskantoisiakin vaikutuksia. Jokainen lapsiin ja nuoriin liittyvä päätös on juuri näitä kauaskantoisia tekoja, joiden vaikutusta pitää arvioida tarkoin. Tänään säästetty euro voi ensi vuonna tai kymmenen vuoden päästä langeta maksettavaksi moninkertaisena.

Perusopetuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus saada riittävä määrä oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tähän on minimituntimäärillä vaikea päästä.

Arvo Ylpön koulun vanhempainyhdistys

Keskustan koulun vanhempainyhdistys