Ei Event Arenaa Porin Kirjuriluodon rantamaisemaan!

Hyvä allekirjoittaja. Tämä kaikille Porilaisille tarkoitettu kansalaisadressi on täysin poliitiisesti sitoutumaton mielipide siitä, että Event Arenaa ei pidä rakentaa Kirjuriluodon puisto- ja rantamaisemaan. Kerään allekirjoittaneilta taustatukea siihen, että suunniteltu rakennusmassahankeen paikka on väärä.

Monitoimihallihankkeelle pitää ehdottomasti osoittaa kaupungin puolesta joku vaihtoehtoinen paikka. On huomioitava myös, että Kokemäenjoki on ollut luonteeltaan ajoittain tulviva joki ja suunniteltu paikka on tulvaherkkää puistoaluetta.

Keskustelukin mahdollisesta Event Arenan rakentamisesta on jämähtänyt yksinomaan kiistelyyn "Kirjurinluodon oikealle vai vasemmalle puolelle".

Syynä ajatukseen sijoittaa halli yhdelle Porin keskeisimmistä paikoista lähti alkujaan sijoittajalta, hallin rakentajalta, joka herätti samalla henkiin yli 30 vuotta vanhan ja haudatuksi tulleen rakennushankeen Porin musiikki ja kongressitalosta, nyt vain ns. monitoimihallina. Kaupungin johtokin näyttää varauksetta olevan samaa mieltä unohtaen täysin Kirjurinluodon upean ja ainutlaatuisen puistoluonnon kaupungin keskellä.

Kaupungin pitää osoittaa vaihtoehtoisia paikkoja Event Arenalle. Kai se nyt viime kädessä kuitenkin on kaupungin päätösvallassa, mihin halli rakennetaan, eikä sijoittaja, miten rikas tahansa, määrää kaupunkisuunnittelua.

Kirjurinluodossa on yksi ainoa sopiva paikka tapahtumahallille, ja se on nykyisen Arenan takana Länsitien varressa, jonne on jo tehty pohjustustöitä leirintäaluetta varten. Alueella on tilaa hallille ja tarvittavilla pysäköintipaikoille. Kansainvälisen leirintämatkailujärjestö FICC:n suurtapahtuma tuo ensi vuonna tuolle alueelle jopa 3000-7000 vaunukuntaa. Joten tilaa sillä alueella on!

On otettava huomioon myös se, että mahdollisissa hätätilanteissa kulkureittien pitää olla liikenteellisestikin selkeät ja logistiikan toimia. Jos halli on Raumansillan kupeessa, tämä ei täysin toteudu.

Tässä itä vai länsi -kiistelyssä on nimittäin täysin unohdettu se, että hallin ympärillä tarvitaan myös  mittavia pysäköintitiloja, jos halliin mahtuu tavoitellut 3500 ihmistä, niin autojakin on silloin liikkeellä melkoinen määrä.

Turha kuvitella, että Arenalle tulijat kävelisivät Raumansillan yli, ja jos kävelisivätkin, niin mihinkäs he jättäisivät autonsa kaupungin puolella. Karjarannassa ei ole sellaisia pysäköintitiloja.

Tänä kesänä kirjurinluodontien varretkin olivat täynnä autoja laittomilla paikoilla, vaikka alueella hetken viivähtäneeseen sirkukseen ei mahtunut kerralla läheskään samaa määrää väkeä kuin suunniteltuun Event Arenaan.

Koko hanke vaatii tarkat selvitykset sen käyttäjistä: kuka sitoutuu siihen, kuka maksaa, jotta koko halli ei ole muutaman vuoden päästä meidän veronmaksajien kontolla ja käyttöasteeltaan tyhjä monumentti puistoalueella.

Asiana kyseinen Arena on hyvä ja kehiteltävä hanke mutta sen todellisesta käyttöasteesta on oltava tarkka selvitys ja laskelmat, ennen kuin ensimmäistäkään paalua maahan isketään. Varoittavana esimerkkinä on jo nyt Kirjurinluoto Arena, jolla piti olla kesä aikana vaikka minkälaista käyttöä. Todellisuudessa se on käytössä vain jazzviikolla neljänä päivänä vuodessa.

Uskon että kaupunkilaiset kaipaavat kunnon havainnekuvaa suunnitellun hallin koosta parkkipaikkoineen, vaikkei sen ulkonäöstä vielä olisikaan tietoa. Selkeät mittasuhteet selventäisivät jo pitkälti, miten suuresta rakennusmassasta on todella kyse, joka tulee rasittamaan luotojen herkkää puistoympäristöä.

Kirjurinluoto osana kaupunkipuistoamme on kaikille Porilaisille rahalla mittaamatonta yhteistä, kaikkien vapaassa käytössä olevaa pääomaa, kiitos siitä kaupungille, mutta sitä ei pidä myydä. Viherkeidas on säilytettävä!

Käykää kävelemässä Kirjurinluodossa ja sen luodoilla, ihastelkaa Puistotoimiston loihtimaa kivikkopuutarhaa, kuntoilkaa alueella olevissa, ilmaisissa kuntolaitteissa ja sen lenkkipoluilla, leikkikää lasten kanssa Pelle Hermannin puistossa, nauttikaa viheralueesta retkeillen ja ihastukaa eri lintuihin ja eläimiin aitauksissa. Kaikki tämä on keskellä kaupunkia! Käykää tutustumassa ja miettikää, oletteko todella valmiita uhraamaan kulttuurihistoriallisesti Suomen oloissa ainutlaatuisen puistoympäristömme!

Pertti Mäenpää

Porin kaupunginvaltuutettu (ps.)

Pertti Mäenpää, Porin kaupunginvaltuutettu (ps.)    Ota yhteyttä adressin tekijään