Ei golf-keskittymää Pirkkalaan

Me allekirjoittaneet haluamme tuoda julki seuraavan mielipiteemme:

Pirkkalaa kaavoitetaan nyt kovaa vauhtia teollisuus- ja asuinrakentamisen alle, minkä seurauksena lähimetsät ovat vähentyneet kaikkien vanhojen asuinalueidemme ympäriltä huolestuttavaa vauhtia. Pirkkala on pinta-alaltaan yksi Suomen pienimmistä kunnista, ja nykyisen suunnan jatkuessa sen arvokkaasta lähiluonnosta on tulossa vain muisto. Tuttu lähimetsä on karkaamassa monien asukkaiden ulottumattomiin.

Viimeisimpänä esityksenä on tuotu esiin suunnitelma laajasta golf-keskittymästä, jonka seurauksena Tammer-Golfin Ruotulan kenttä siirrettäisiin Pirkkalaan, nykyisen golfkentänalueen välittömäksi laajennukseksi. Hankkeen toteutuessa golf-rakentamisen alle jäävä alue saattaisi kasvaa lopulta satoihin hehtaareihin, sillä Pirkkalan kunnan harjoittama tilkkutäkkikaavoittaminen antaa siihen mahdollisuuden. Yhdessä muun kaavoittamisen kanssa tämä olisi kuntamme luonnolle todellinen kuolinisku; useita eläinlajeja häviäisi, kenttäalueen alapuoliset vesistöt saastuisivat entisestään ja kuntalaisten jokamiehenoikeuden piiriin kuuluvien alueiden vapaata käyttöä rajoitettaisiin merkittävästi. Vaikka alue halutaankin esittää julkisuudessa lentomelualueena, niin kyllä se kelpaa jokamiehen oikeuksista nauttivalle ulkoilijalle, siinä kuin uudelle golfkeskuksellekin.

Hankkeen toteutuessa kuntaan saataisiin, ainakin teoriassa, suuri joukko lajin harrastajia, jotka pääosin tulisivat ympäryskunnista. Suurimpana häviäjänä olisivat kuitenkin suuri joukko kuntalaisia, kuten luontoharrastajat, metsästäjät, sienestäjät, marjastajat, suunnistajat, hiihtäjät, pyöräilijät ja retkeilijät - siis ylipäätään kaikki, joille lähiluonto metsineen on tärkeää.

Samaan aikaan, niin Suomessa, kuin muuallakin maailmassa on havahduttu ymmärtämään paitsi luonnon tärkeys itsessään myös sen tarjoamat edut ihmisen fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Suomessa tämä näkyy mm. kansallispuistojen kävijämäärien räjähdysmäisenä kasvuna ja Lapin matkailun valtavina kasvulukuina. Myös Pirkkalassa luontopalveluille on kova kysyntä; metsäpoluilla ja laavuilla näkee vuosi vuodelta enemmän ihmisiä. Miksi emme panostaisi siihen mitä meillä vielä on, sen sijaan, että antaisimme vähäiset luontoalueemme rajoitettuun kaupalliseen käyttöön?

Tämän julkilausuman allekirjoittajina haluamme säilyttää lähiluonnon jatkossakin jokamiehenoikeuden nojalla lähellä ihmistä ja huolehtia sen säilymisestä myös jälkipolville. Vastustamme kaavoitusta, joka rajoittaisi kuntalaisten enemmistön oikeuksia nauttia koskemattoman ja elintärkeän lähiluonnon arvoista. Alueen lähiluonto palvelee nykyisellään kuntalaisia niin erilaisten liikuntamuotojen, kuin metsän antimien ja luonnon seurannan muodossa. Tavoilla, jotka näkyvät yleisen hyvinvoinnin kasvuna, ja joiden kiistatonta arvoa ei sovi väheksyä.  Väheksymättä myöskään golf-harrastuksen kiistattomia hyötyjä terveyden ja hyvinvoinnin lisääjänä, emme voi hyväksyä golfkentän laajentamista ympäröivien luontoarvojen kustannuksella.

Pirkkalan ympäristöyhdistys ry

Toivion omakotiyhdistys ry

Pirkkalan Hiihtäjät ry

Pirkkalan ympäristöyhdistys ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään