EI GUGGENHEIM-MUSEOHIRVIÖTÄ HELSINKIIN EIKÄ MUUALLEKKAAN SUOMEEN

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/The_Matter_of_Time%2C_Bilbao%2C_July_2010_%2812%29.JPG/250px-The_Matter_of_Time%2C_Bilbao%2C_July_2010_%2812%29.JPGAllekirjoittamalla adressin voit vastustaa Guggenheim-museon rakentamista Helsinkiin. Suomi ei kaipaa enempää roskakulttuurin monumentteja maaperälleen.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena on avata ihmisten silmät ymmärtämään kuinka tietty harvainvalta lakeijoineen yrittää vetää kansalaisia nenästä. Helsinkiin on suunnitteilla perustaa Guggenheim-museo, jonka kustannuksen katettaisiin julkisilla eli veronmaksajain varoilla ym. lahjuksilla. Projektin toteutuessa sionistisella Guggenheim-säätiöllä olisi loistavat mahdollisuudet lisätä entisestään roskakulttuurin vaikutusta Suomessa. Varmaankin Helsingin kaupungin vaikutuspiirissä (ja tietysti koko maassa) olisi käyttöä rahalle ja työpanokselle, jotka palvelisivat yhteishyvää, kuten esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoa, koulutusta, asunnottomuuden eliminoimista jne. Varoja pitäisi ohjata kulttuurin esiintuomiseen, joka palvelee ihmisen henkistä kehitystä. Huomautettakoon vielä, että Guggenheim-säätiö ei tulisi osallistumaan itse  laisinkaan mainitun museon rakennus ja ylläpitokustannuksiin. Kaikki maksettaisiin julkisista varoista eli etupäässä helsinkiläisten verorahoilla. Tämä museohanke on rikollinen.

Guggenheim-selvitysryhmä ehdotti tammikuussa 2012 julkistetussa raportissaan, että Guggenheim-museo perustetaan Helsingin kaupungin tontille Eteläsataman rantaan, jolla paikalla nykyisin sijaitsee Kanavaterminaali (http://www.ts.fi/online/kulttuuri/297258.html).

Kuva: Richard Serra, The Matter of Time, teoksia

Guggenheim Bilbaosssa kesällä 2010.

Hiukan historiaa

Hankkeen taustalla on israel myönteinen Solomon R. Guggenheimin säätiö yhtiönä (engl. Solomon R. Guggenheim Foundation), jonka perustivat vuonna 1937 Solomon R. Guggenheim ja taiteilija Hilla von Rebay. Säätiö on ollut johtavista modernin ja nykytaiteen kokoelmien kerääjistä, säilyttäjistä ja tutkijoista. Säätiö on tarjonnut Israel hegemoniaa kannattavalle eliitille salakavalan menetelmän imeytyä eri maiden yhteiskuntiin rappeuttavan monumentaalisella tavalla.

Guggenheim-museoita on ympäri maailmaa. Se sijaitsee myös New Yorkissa ja Guggenheimin Euroopan museopyydykseen sisältyy kolme jo ennen rakennettua G-museota: Berliinissä,  Espanjan Bilbaossa ja Italian Venetsiassa.

Guggenheim-museon ylläpito kustannukset revittäisiin kansalaisten selkänahasta!

Guggenheim-museon suunnittelu ja rakentaminen maksaisivat 130-140 miljoonaa euroa.
Mikäli mielittäisiin mainitun Euroopan verkoston jäseneksi, tulee Helsingin kaupungin maksaa 30 milj. € lisenssikorvaus vuodessa G-säätiölle.

Maksut vuosittain olisivat siten seuraavat: (Jo on käytetty alkusuunnitteluun ja esitystilaisuuksiin 2 milj. €)

Yllä mainittu 30 milj. € lisenssi maksu.

Investoinnin rahoituskulut tulisivat olemaan Helsingin kaupungin arvion mukaan noin 8 miljoonaa euroa.

Tontin vuokra-, ylläpito- ja henkilökulut kertyisivät noin 10 milj euroon.

Tämän perusteella yhteensä menot olisivat vuosittain 48 milj. euroa. Koska Guggenheim-museon ansiot karttuisivat ainoastaan lipunmyyntituloista, jotka olisivat enimmillään noin 6 milj. € vuodessa, jäisi helsinkiläisten maksettavaksi 42 milj. euroa vuosittain.

On myös huomattava, että kyseisen projektin kustannusarvio voi heittää. Kulut voivat olla siten huomattavasti suuremmat, mitä on arvioitu. Kustannusarvio muuttuu projektissa oletettua suuremmaksi, jos esim. projektin valmistuminen viivästyy, materiaalit eivät vastaa tarkoitustaan ja rakennuspohjan kanssa tulee ongelmia.

Edellä mainittu määrittely vuotuisista lipunmyyntituloista perustuu Työryhmä: Guggenheimin museo Katajanokalle selvitykseen, jossa mainitaan, että vuodessa olisi museossa noin 500 000 vierailijaa. (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/tyoryhma_guggenheimin_museo_katajanokalle/).

Pääsylippujen a´ hinnat tulisivat ilmeisesti olemaan 12,00 € mainittuun "kulttuurin" kehtoon.

Riittävän määrän nimiä saanut adressi luovutetaan Helsingin kaupungin hallitukselle.