Ei hätämajoitusta Kastun kouluun

Vastustamme Kastun koulun käyttöä hätämajoitustilana turvapaikanhakijoille. Kastun koulutalossa on todettu erittäin pahoja sisäilmaongelmia, joiden vuoksi opetustoiminta koulussa on lopetettu. Jos koulutila katsotaan sisäilmaongelmien vuoksi soveltumattomaksi opetuskäyttöön, ei sitä voida tarjota asuinkäyttöön turvapaikanhakijoille edes väliaikaisesti. Koulutalon sisäilmaongelmat ja mahdolliset homevauriot aiheuttavat turvapaikanhakijoiden terveydelle kohtuuttoman riskin. Lisäksi vaadimme, että Kastun koulun tontille suunnitteilla olevan Raunistulan päiväkoti 1-hankesuunnitelma tulee panna toimeen ilman ylimääräisiä viivytyksiä. Tarve uudelle päiväkodille on ollut jo vuodesta 2012 asti. Jos Kastun koulu tarjotaan nyt turvapaikanhakijoille hätämajoitukseksi, siirtyy mahdollinen purku- ja rakennustoiminta taas kauas tulevaisuuteen.

Kiinteistötoimiala on kartoittanut Varsinais-Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen Piiriltä (1.9.2015) saapuneen pyynnön jälkeen hätämajoitustilavaihtoehtoja. Kartoituksen perusteella mahdolliseksi vaihtoehdoksi valikoitui myös Kastun koulu. Turun kaupunginhallitus päätti (7.9.2015), että Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirille tarjotaan turvapaikanhakijoiden hätämajoitustilana toissijaisesti Kastun koulua.

Kastun koulutalosta luovuttiin 1.9.2015 pahojen sisäilmaongelmien vuoksi. Opetuksesta tiloissa luovuttiin jo aiemmin keväällä 2015. Kastun koulun henkilöstöllä teetettiin tammikuussa 2015 Työterveyslaitoksen sisäilmastokysely, jonka tulosten mukaan henkilöstö kärsi vertailuarvoihin nähden enemmän mm. päänsärystä, kurkun kuivuudesta, silmien ja nenän ärtymisestä ja väsymyksestä. Lisäksi mm. tilojen likaisuus/pölyisyys, tunkkainen ilma ja riittämätön ilmanvaihto nousivat esiin vertailuarvoihin nähden suurempina työympäristöhaittoina. Kouluterveydenhuollon teettämän oppilaiden oirekyselyn havaintojen mukaan oppilaatkin oireilevat normaalia enemmän ja heillä on sisäilmaongelmiin liittyvää oireilua. Muun muassa päänsärkyä, flunssaa, nuhakuumetta ja infektiosairauksia esiintyi kyselyn tuloksissa hieman tavanomaista enemmän. Lisäksi oppilaat kokivat koulurakennuksessa haju- ja tunkkaisuushaittoja.

Rauninaukion päiväkodille (Rauninaukio 4) on vuodesta 2012 asti suunniteltu korvaavia tiloja. Kaupunginvaltuusto käsitteli 10.2.2014 kokouksessaan Sivistystoimialan varhaiskasvatuksen palveluverkkoa. Rauninaukion päiväkotiin liittyen päätettiin, että: ”Rauninaukion päiväkodin huonokuntoisista tiloista tulee luopua. Niitä korvaamaan luodaan noin 70–140 omana toimintana toteutettavaa päivähoitopaikkaa vuoteen 2016 mennessä”.  Syksyllä 2014 päivitetyssä hankesuunnitelmassa päiväkodin sijoituspaikkana tarkasteltiin Kastun koulun tonttia.

Kaupunginhallitus hyväksyi 23.3.2015 periaatelinjauksena Kastun koulua, Yli-Maarian koulua ja Rauninaukion päiväkodin korvaavia tiloja koskevia muutoksia sivistystoimialan palveluverkkoon. Kaupunginhallitus hyväksyi Raunistulan koulun yhtenäiskoulumallin purkamisen, Kastun koulutalosta luopumisen ja Rauninaukion päiväkodin korvaavien tilojen toteuttamisen Kastun koulun tontille. Asia tuotiin kasvatus- ja opetuslautakunnan käsiteltäväksi. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti, että Kastun koulutalosta luovutaan 1.9.2015 lukien ja opetus siirretään muualle. Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti todeta näkemyksenään kaupunginhallitukselle, että Raunistulan päiväkoti voidaan toteuttaa Kastun koulun tontille ja että uuden päiväkodin rakennustöihin olisi ryhdyttävä ripeästi, koska asiaa on nyt selvitelty jo monta vuotta.

Vaadimme, että Turun kaupunki pysyy alkuperäisessä suunnitelmassaan purkaa sisäilma- ja homeongelmiensa takia opetustoimintaan sopimaton  ja täten myös ehdottomasti asuinkelvoton rakennus. Tilalle tulee ilman viivytyksiä rakentaa kauan suunniteltu päiväkoti.

Sivistystoimialan palveluverkkomuutos (St), Turun kaupungin esityslista

Raunistulan päiväkoti 1 hankesuunnitelma, Turun kaupungin esityslista

Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirin avunpyyntö hätämajoitustilan järjestämiseksi, Turun kaupungin esityslista