Ei jätteenkäsittelyaluetta Uuteenkylään

Me, adressin allekirjoittaneet, vastustamme jätteenkäsittelyalueen perustamista Nastolan Uuteenkylään Kirviän hankealueelle.

Taajama liian lähellä

Alue on liian lähellä taajama-asutusta jätteenkäsittelyyn ja jätteiden loppusijoituspaikaksi. Melu-, haju-, pölyhaitat kulkeutuvat taajamaan puhumattakaan jätteiden ympärillä asuvista eläimistöistä, jotka eivät ihmisen rakentamia rajoja kunnioita. Haluaisitko vaarallista ja hyödyntämiskelvotonta jätettä haudattavan naapuriisi? Muuttaisitko kaatopaikan naapuriin?

Harhaanjohtamista termistössä

Hankkeesta on tiedotettu harhaanjohtavalla nimellä Nastolan kierrätyspuisto. Todellisuudessa kierrätyspuiston toimintaan kuuluu paljon muuta kuin kierrätys tai jatkokäsittely, nimittäin loppusijoitus hyödyntämiskelvottomille jakeille. Kuuluisiko näin ollen asukkaidenkin suuhun muotoutuneen kaatopaikka-sanan käyttäminen perustellummalta?

Vaikutetaan jätteen syntyyn, ei loppusijoitukseen

Ongelma jätteistä on yhteinen. Vaikutetaan siis jätteen syntyyn mieluummin kuin siihen, että etsitään ja rakennetaan sille hautauspaikkaa. Rahat ja aivot jätemäärän pienentämisen kehittämiseen, ei paikan rakentamiseen.

Jätteenkäsittely- ja sijoituspaikaksi liian arvokasta luontoympäristöä

Lisätietoa hankkeesta löydät Nastolan kunnan verkkosivuilta sekä http://www.ymparisto.fi/NastolankierratyspuistoYVA

Uudenkylän kyläyhdistys ry toimittaa adressin allekirjoitukset sekä mahdolliset kommentit 17.4.2015 mennessä Hämeen ELY-keskukseen.

LISÄYS 9.3.2015:

Inhimillisen erehdyksen takia tämä adressi vastustaa vain jätteenkäsittelyaluetta Uuteenkylään. Allekirjoittakaa myös nämä adressit, jotta jätteenkäsittelyalueita ei tule lainkaan Nastolaan:

Uudenkylän kyläyhdistys ry

Uudenkylän kyläyhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään