EI JOUKKOLIIKENNEKATUA VALLILANLAAKSOON! KAMPPAILU JATKUU!

EI JOUKKOLIIKENNEKATUA VALLILANLAAKSOON -KAMPPAILU JATKUU VOITTOON SAAKKA. PELASTETAAN VALLILANLAAKSO!

Me allekirjoittaneet vastustamme Vallilanlaakson läpi suunniteltua joukkoliikennekatua, koska ratkaisu vaarantaisi olennaisesti alueen virkistyskäyttöä ja sen maisemallisia arvoja. Kadun linjaus kulkisi nykyisen satamaradan päällä aivan Vallilan siirtolapuutarhan vieressä. Me emme hyväksy tätä siksi, että Vallilanlaakson läheisyydessä asuvien ihmisten ulkoiluympäristö tärveltyisi ja siksi että Vallilan siirtolapuutarhan rauha rikottaisiin kyseisellä liikennejärjestelyllä.

Vallilanlaakson kummassakin päässä sijaitsee jo yksi vilkas liikenneväylä. Miksi Vallilanlaakso pitäisi vielä halkaista joukkoliikennekadulla? Mielestämme kaikkea ei voi uhrata liikenteen vuoksi.

”Asumme Valkassa raitsikoiden ja lehmuspuiden maassa. Dallaan usein kesällä poikani kanssa Vallilanlaaksossa. Laskeudumme kiviportaita alas Vallilantaipaleen puiden varjoon. Ohitamme kesäksi hiljentyneet futiskentät. Ylitämme Kumpulanpuron kaarisillan. Auringon paahtamat kehot kellivät raukeina voikukkien seassa.

Ratakiskot poistettiin viime keväänä (v. 2009). Ratapölkkypinot kielivät lakkautetusta satamasta. Siirtolapuutarhasta leijuu hiiltyvän koivuklapin tuoksu. Kaukomaiden puut ja pensaat kurkottavat kasvitieteellisen teräsaidan takaa. Ojan varren lupiinit, horsmat ja osmankäämit heiluvat vapaina heinäkuun tuulessa.

Opettelemme hiekkatiellä yhdessä kävelemään erikseen. Vaellamme kohti merta. Tepastelemme yhdessä kuoppaista elämäämme eteenpäin. Istumme penkille salavan alle paisteelta piiloon. Minä sihautan oluttölkin. Poikani matkii Sompasta saapuvaa tavarajunaa. Koirat, kävelysauvat, maastopyörät kiitävät narskuen ohitsemme. Paavalin kirkon kello näyttää puoltapäivää. Kutonen ja kasi kohtaavat sovussa Hämeentien sillalla.

Kaupungin oikea aivolohko haluaa riistää meiltä tämän nautinnon rakentamalla rantaradan paikalle joukkoliikenneväylän.” (Matti Laitinen)

Me allekirjoittaneet vetoamme, että Helsingin kaupunginvaltuusto hylkää kokouksessaan Helsingin kaupunginhallituksen 7.12.2011 tekemän esityksen joukkoliikennekadun rakentamiseksi Vallilanlaakson halki Hämeentieltä Mäkelänkadulle.

Vallilassa 12.12.2011

Antero Nummiranta                 Matti Laitinen                              Juhani Valo

VALITUS HELSINGIN HALLINTOIKEUDELLE

EI JOUKKOLIIKENNEKATUA VALLILANLAAKSOON –vetoomuksen allekirjoittajat saattavat Helsingin hallinto-oikeuden ratkaistavaksi, onko Vallilanlaakson joukkoliikennekadun rakentamisen täytäntöönpanolle laillisia esteitä. Allekirjoittajat katsovat kaupunginvaltuuston 14.12.2011 tekemän päätöksen Vallilanlaakson joukkoliikennekadun rakentamiseksi olevan kuntalain (17.3.1995/365) vastainen.

KAMPPAILU VALLILANLAAKSON PELASTAMISEKSI JATKUU

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona 14.12.2011, että kiistelty Vallilan joukkoliikennekatu rakennetaan. Kadun rakentamista
puoltanut häpeällinen kanta voitti kokoomuksen ja Sdp:n valtuutettujen äänien turvin luvuin 46–37.

Kuinka tehty päätös toteuttaa kuntalain 1 § henkeä, jossa todetaan mm. "Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan."

Vallilanlaakso pelastusoperaatio ei jää tähän. Meitä on jo yli 1 000 ihmistä, jotka eivät hyväksy Helsingin kaupunginvaltuuston tekemää päätöstä uhrata Vallilanlaakso liikenteelle. Nimien keräystä jatketaan ja asiasta tehdään valitus asiaankuuluvalle oikeuselimelle. Näin tärkeää asiaa ei pidä jättää kesken. Jatkakaamme kamppailua!

PELASTETAAN VALLILANLAAKSO

Helsingissä 16.12.2011

Matti Laitinen

Katso pelastetaan Vallilanlaakso-runovideo:

Luovutin eilen valituksen 9.1.2012 klo 14.00 Helsingin hallinto-oikeuteen Vallilanlaakson joukkoliikennekadun rakentamisen laillisuuden tarkastamiseksi, koska katsoimme Helsingin kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen olevan kuntalain vastainen.

Matti Laitinen

TIEDOKSI SAANEENA VIRALLISESTI

Helsingin hallinto-oikeudesta saapui 15.2.2012 postitse lähete (3002/12), jossa ilmoitettiin seuraavaa:

”Hallinto-oikeus antaa Teille tiedoksi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n 3 momentin perusteella tekemän oikaisukehotuksen Vallilan katu- ym. alueiden asemakaavan hyväksyminen sekä Hermannin ja Vallilan puisto- ym. alueiden, Toukolan puistoalueen sekä Kumpulan puisto- ja katualueiden (Vallilanlaakson joukkoliikennekatu) asemakaavan muuttaminen (nro 11978) (kaupunginvaltuuston päätös 14.12.2011 § 257).

Kunnanvaltuuston tulee tehdä oikaisukehotuksen johdosta kaavaa koskeva päätös 6 kuukauden kuluessa oikaisukehotuksesta tai muutoin kaavan hyväksymispäätös on katsottava rauenneeksi.

Kunnan tulee ilmoittaa päätöksestään hallinto-oikeudelle ja kaikille valituksen tehneille.

Hallintolain 56 §:n 2 momentin ja 68 §:n 1 momentin mukaan on valituskirjelmän ensimmäisen allekirjoittajan Matti Laitisen tämän asiakirjan tiedoksi saatuaan ilmoitettava siitä valituskirjelmän muille allekirjoittaneille.”