EI Karan kyläkoulun lakkautukselle!

Hausjärven kunta on suunnitellut lakkauttavansa Karan kyläkoulun kahden-kolmen vuoden kuluttua uuden Ryttylän koulun valmistuttua. Tällöin Ryttylän koulussa on tarvittavat tilat vastaanottaa Karan koulun oppilaat.

Nyt kunta kuitenkin suunnittelee lakkauttavansa Karan koulun jo vuoden kuluttua. Lakkautuksen syyksi esitetään säästösyitä. Säästöä on laskettu tulevan henkilöstökuluista sekä ravinto-, siivous- ja kiinteistökustannuksista. Koulukuljetuksissa ei ole ennakoitu säästöä, mutta ei lisäyksiäkään.

Epäilemme suunniteltujen säästöjen toteutumista laskelmien mukaisina. Suunniteltu opettajan viran lakkauttaminen tuskin toteutuu, koska oppilasmäärät ovat nousussa. Ravinnosta saatava säästö on hyvin pieni, koska ainoa säästö tulee ruoan kuljetuskustannuksista. Siivous- ja kiinteistökustannuksista tulevat säästöt eivät ole merkittäviä. Kuljetuskustannukset sen sijaan tulevat varmasti nousemaan, sillä kaikki Karan oppilaat joutuisivat koulukuljetuksen piiriin. Koulukuljetuskilometrit tulevat lisääntymään ja on myös vaarana, että perusopetuslain mukainen maksimiaika koulukuljetukselle odotuksineen ylittyy.

Karan koulussa on yhdysluokkaopetuksen myötä ollut käytössä reaaliaineiden vuorovuosiopetus. Tästä johtuen Karan oppilaita ei voida suoraan sijoittaa ikäänsä vastaaville luokille. Tämä aiheuttaa lisäkustannuksia opetusjärjestelyissä.

Lakkautus merkitsisi sitä, että Karan koulun oppilaat kuljetettaisiin jo ennestään todella ahtaaseen, rakennustyömaan keskellä toimivaan kouluun väliaikaisiin tiloihin. Näissä väliaikaisissa tiloissa ei todellakaan ole varauduttu siihen, että kokonainen koulullinen oppilaita tulee lisää.

Me Karan koulun vanhemmat olemme syvästi huolissamme lastemme turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Karassa vastustamme koulun aikaistettua lakkautusta pontevasti ja olisimme kiitollisia teidän tuestanne.

Annikki Liljefors    Ota yhteyttä adressin tekijään