EI LOMA-ASUNTOJA SORVAKKOON!

EI loma-asuntoja U:gin Sorvakon ulkoilualueelle!

Uudenkaupungin Sorvakon kaupunginosaan suunnitellaan 22 loma-asunnon kokonaisuutta. Se rakennettaisiin noin kahden hehtaarin alueelle, joka on osa laajempaa ulkoilu- ja virkistysaluetta.

Lähialueen asukkaat ovat jättäneet kymmenen muistutusta jo aikaisemmin nähtävillä olleesta asemakaavan muutosehdotuksesta. Lisäksi kaupungille on jätetty noin 350 kaupunkilaisen allekirjoittama adressi. Adressissa vastustetaan loma-asuntojen rakentamista kaupungin asukkaille tärkeälle ulkoilu- ja virkistysalueelle. Asiakirjat osoitettiin muun muassa kaupunginhallitukselle, hallinto- ja kehittämisosastolle, kaavoitustoimelle ja kaupunginjohtajalle.

Tällä hetkellä julkisesti nähtävillä on uusin asemakaavan ehdotus, jonka tekninen lautakunta ja kaupunginhallitus on hyväksynyt, mutta nuoriso- ja liikuntalautakunta vastustanut.

Me allekirjoittaneet vaadimme,

-että Sorvakkoon suunnitellut loma-asunnot rakennetaan toisaalle, sillä ne eivät sovellu kaupungin asukkaiden omassa käytössä olevan virkistys- ja ulkoilualueelle, jonka maasto peltoineen, metsineen ja kallioineen antaa liikkujalle tuntuman vapaasta luonnosta, ja

-että aluetta ei kaavalla muuteta matkailua palvelevien rakennusten korttelialueeksi ja että asiasta jo tehdyt päätökset puretaan.

Kaavamuutoksen vastustamisessa ei ole kysymys yksinomaan pururataverkoston siirtämisestä lomarakentamisen ulkopuolelle vaan kaikkien kuntalaisten, Sorvakon, Ykskoivun ja Välskärintien alueiden asukkaiden sekä paikallisten urheiluseurojen ja kaikkien virkistysalueen käyttäjien protestista alueen menetyksen uhatessa.

Alue on jätettävä entiselleen,

-sillä me allekirjoittaneet haluamme säilyttää ulkoilu- ja virkistysalueen rakentamattomana,

-sillä me allekirjoittaneet haluamme säilyttää kaupungin ainoan ja ainutlaatuisen lähivirkistysalueen kaupunkilaisten vapaassa käytössä,

-sillä me allekirjoittaneet haluamme liikkua vapaasti luonnonläheisessä vaihtelevassa ympäristössä,

-sillä me allekirjoittaneet haluamme että alueen luonnon- ja kulttuurimaisema säilytetään nykytilassaan, Välskärintien varren käsittävänä kokonaisuutena, jonka suunniteltu rakennushanke rikkoisi,

-sillä alueen arvo liikuntakulttuurisena ympäristönä ja maisemana sekä laaja käytö luonto-, kunto- ja terveysliikuntapaikkana on nyt ja tulevaisuudessa arvaamattoman arvokas.

EI TURHAKYLÄÄ SORVAKKOON! JÄTTÄKÄÄ ULKOILUALUE RAKENTAMATTA!

Uusikaupunkilaiset    Ota yhteyttä adressin tekijään