EI LUOLAJAN KOULUN LAKKAUTTAMISELLE – EI SUURKOULULLE!

Hämeenlinnassa suunnitellaan toimivien, terveiden keskisuurten koulujen lakkauttamista ja uusien suurkoulujen rakentamista kaupungin eri puolille. Tässä suunnitelmassa ihana, idyllinen ja ennen kaikkea toimiva Luolajan koulu lopetetaan ja oppilaat siirretään Nummelle suunniteltuun suurkouluun, jonne sijoitettaisiin Nummen ala-aste, Luolajan ala-aste sekä Kaurialan yläaste. Olemme ymmällämme miksi hyvin toimiva ja tyytyväisiä oppilaita täynnä olevan Luolajan koulun oppilaat pitää siirtää uuteen megakouluun. Lehdissä puhutaan sisäilmaongelmista, toki n. 100 vuotta vanha koulu kaipaa päivitystä ja remonttia jossain vaiheessa, mutta varsinaisista sisäilmaongelmista ei Luolajan koulun tapauksessa voi puhua.

Luolajan koululle on viime syksynä rakennettu myös kota metsäeskarilaisia varten ja kuluneen vuoden aikana eskarilaiset ovat sulautuneet osaksi toimivaa kouluyhteisöä. Tämä opinpolku tukee koulun aloittamisesta enemmän kuin eri ikäryhmien lokeroiminen suurkouluun

Luolajan koululla on suuri merkitys alueen hyvinvointiin, viihtyvyyteen ja vetovoimaiseen tulevaisuuteen. Luolajan koulu mm. perinteisen kyläjuhlan pitopaikkana on keskeinen osa kyläyhteisöämme.
Koulun kunnostamisen on käytetty myös rahaa – kuinka perusteltua on toimivan koulukiinteistön hyllyttäminen, erityisesti rakennusten elinkaarta ja jatkokäyttöä ajatellen?

Monin perustein 250 oppilaan kouluyhteisö on optimaalinen kasvuympäristö lapsillemme ja ehkäisee syrjäytymistä, toisin kuin suurkoulut, joissa oppilaat helposti katoavat massan jalkoihin.
Emme suostu olemaan jonkun utopististen ajatusten koelaboratorio!

Luolajan koulun vanhempainyhdistys järjestää 13.5.2014 klo 18.00 keskustelutilaisuuden alueen asukkaille sekä koulun vanhemmille. Toivomme mahdollisimman monen kirjoittavan nimensä adressiin jo ennen huomista. Yritämme kaikkemme, jotta päättäjät saataisiin edes tutkimaan suunnitelman 2. ja 3. kohtia, joissa olemassa olevat rakennukset remontoitaisiin ja suurkouluista luovuttaisiin.