Ei tuulivoimaloita Linnansaaren kansallispuiston lähirannoille

EI TUULIVOIMALOITA LINNANSAAREN KANSALLISPUISTON LÄHIRANNOILLE

Enonkosken kunta, Savonlinnan ja Varkauden kaupungit ovat kaavoittamassa tuulivoimateollisuudelle alueita Saimaan Haukivedellä, Linnansaaren kansallispuiston läheisyydessä.

Linnansaaren kansallispuisto on kansallisesti ja kansainvälisesti arvokas Saimaan alueen saaristokansallispuisto. Haukivesi on merkittävä Saimaan norpan lisääntymisalue ja alueella pesii mm. useita kalasääksiä.

Haukiveden rannat Linnansaaren kansallispuiston ympärillä ovat maaseutua, jopa hiljaisia luonnonrauha-alueita: Natura-alueita, Lehtojensuojelualueita, rantojensuojeluohjelmaan kuuluvia alueita jne. Matkailu on yksi tärkeimmistä elinkeinoista. Haukiveden-Linnansaaren alueella on vahva ympärivuotisen luontomatkailun ja järviretkeilyn imago ja vierailijoista suuri osa on kansainvälisiä luonnosta kiinnostuneita matkailijoita. Haukiveden saaristossa ja ranta-alueella on myös paljon vapaa-ajan asuntoja.

”Saimaan Haukivedellä sijaitseva Linnansaaren kansallispuisto suojelee Järvi-Suomen arvokasta saaristoluontoa ja kaunista maisemaa. Puisto on satoine saarineen ja suurine selkineen vesiretkeilijän paratiisi. Täällä näet Suomen järviluontoa kauneimmillaan!

Linnansaaren kansallispuiston tunnetuin asukas on uhanalainen saimaannorppa, mutta alueella pesii myös hyvin tiheä sääksikanta. Vanhassa Linnansaaren torpassa ja sen ympäristössä pääset tutustumaan kaskenpolttoon ja esivanhempiemme elämäntyyliin. Linnansaari tarjoaa elämyksiä niin päiväkävijöille kuin telttailijoille ja veneilijöille.” Sitaatti on osoitteesta www.luontoon.fi/linnansaari

Luonnon monimuotoisuuden huomioiminen tuulivoimahankkeissa

Teollisten tuulivoimaloiden rakentaminen pilaa luonnonkauniin maiseman ja energian tuottaminen massiivisilla voimaloilla rikkoo luonnonrauhan.

Tuulivoimarakentaminen ei sovi matkailu- ja loma-asuntoalueiden, eikä kansallispuiston läheisyyteen. Tuulivoimapuisto muuttaa visuaalisen maiseman, tuottaa valo- ja äänisaastetta ja vaikuttaa näin negatiivisesti matkailuelinkeinon harjoittamiseen ja kehittämiseen, sekä alueella retkeilevien ja lomailevien ihmisten virkistäytymiseen.

Me allekirjoittaneet vastustamme tuulivoimapuistojen sijoittamista

kansallismaisemaan Saimaalle, Linnansaaren kansallispuiston lähialueille.