Ei tuulivoimaloita Teuvan Äystön ja Parran läheisyyteen

Teuvan Äystön kylään Ristiharjunkalliolle ja Parran välittömään läheisyyteen suunnitellaan kolmea tuulivoimalaa. Tämän adressin tarkoitus on estää niiden tuleminen tälle alueelle. Sijainti on nyt väärä ja adressissa ei oteta kantaa tuulivoimaan energialähteenä.

Tuulivoimaloiden ISO koko, melu, infraääni, välkevaikutus 24/7, kiinteistöjen arvo, maisemat, viihtyvyys

• 300 m korkeudessa huitelevat siivet eivät jää pihapuiden taakse. Monessa toteutuneessa kohteessa on vasta jälkikäteen huomattu miten hallitsevista järkäleistä 24/7 vilkkuvine valoineen on kyse.
  • Tuulivoimaloita on jo lähiympäristössä ja jokaiseen mäennyppylään ei niitä tarvitse tehdä.
  • Alue on liian lähellä asutusta ja lähes 200 asuinrakennusta/mökkiä tulisivat olemaan tuulivoimaloiden lähivaikutusalueella  eli 3 km säteellä. Ne vaikuttaisivat suoraan kiinteistöjen arvoon/vakuusarvoon.
  • Roottorin lapojen pyörimisestä aiheutuva melu, infraääni, välkevaiktus 24/7, maisemat > näistä on paljon kirjoituksia netissä. Kuuluu ja näkyy kauas!

Parran ja Loukajan loma-asunnot/mökit – LUONNONRAUHA

• Parrassa mökkejä n. 60 kpl ja ne tulisivat olemaan 3 km päässä tuulivoimaloista. Loukajassa on 21 mökkiä aivan voimaloiden lähietäisyydellä.  Mitä tulee mieleen mökkimatkailusta ja mitä sieltä haetaan? Luonnon rauhaa, sen kauneutta, hiljaisuutta ja kiireettömyyttä. Tuulivoimalat eivät sovi tähän ajatukseen.  Ne tuovat melua ja vievät edellä mainitut arvot.

Muinaisvuorten reitistö, ulkoilumaastot, Parran laskettelukeskus – MAISEMAT ja MATAKAILU

•  Äystö – Teuva – Karijoiki – Pappilankangas  välillä on arvokas 80 km pitkä ”Muinaisvuorten reitistö”, joka on käytössä kesäisin ja talvisin. Reitistö kulkee puhtaan, kauniin ja hiljaisen luonnon keskellä. Tästä mainittakoon erityisesti  Lutakkonevan maisemat. Siellä on upeat maisemat känkkärämäntyineen ja suolampineen sekä monipuolinen  linnusto. Tämä on yksi tämän alueen matkailuvalteista ja kuvauskohteista.
  • Yksi oleellinen osa tätä reitistöä on Loukajan lenkki, jonka pituus on 12 km. Tämän lenkin varrelle tulisivat kaikki 3 tuulivoimalaa, joten tämän reitistön käyttö luultavasti loppuisi kokonaan. Talvella tällä alueella ei voisi hiihtää, koska on vaarana saada vaarallista putoavaa jäätä päälleen.
  • Reitstö on lähellä Parran mökkikylää ja Parran laskettelukeskusta.  Alue on lomalaisten suosima retkeilykohde. Pidetään siitä kiinni!

Valtakunnallinen kulttuuriperinnealue, Teuvan umpipihaiset talonpoikaistalot - MUSEOVIRASTO

• Teuvan Äystön kylä kuuluu tähän alueeseen. Täällä on umpipihaiset talonpoikaistalot, joita ympäröi avoin viljelysmaisema.
  • Sopiiko tähän kulttuurimaisemaan lähietäisyydellä olevat tuulivoimalat? Vastaus on helppo - Ei todellakaan!

Arvokkaat pohjavesialueet – TÄRKEIN!

• Tuulivoimaloiden välittömässä läheisyydessä on tärkeä pohjavesialue, joka on tänä päivänä harvinainen ja arvokas luonnonvara. Sieltä tulee vesi Äystön ja Riipinkylän 330 kotitalouteen sekä useampaan maatalouteen, pariin kalkkunahalliin sekä Tamsin kasvihuoneille. Vettä siis käytetään päivittäin tuhansia kuutioita. Pohjavesialue on todella vaaravyöhykkeellä, varsinkin rakennusvaiheessa. Entä mitä vaikuttaa massiiviset betoni-perustukset ja niistä mahdollisesti  liukenevat  lisäaineet. Mistä vesi sen jälkeen, jos pohjavesialue pääsisi pilaantumaan? Pidetään huolta näistä tärkeistä ja arvokkaista pohjavesialueista!

Jos pidät haitallisena tuulivoimaloiden sijoittelua ympäri kunta, niin laita nimi listaan. Tulivoimalat tulisi keskittää nykyisille tuulivoimapuistoalueille ja etäälle asutuksesta. Ne eivät kuulu asutuksen, mökkien ja ulkoilupaikkojen lähelle. Muistetaan lisäksi arvokkaat pohjavesialueet!

Adressin saa laittaa jakoon sosiaalisessa mediassa  ja se suljetaan 4.3.2021 2018-01-29_Anjan_GSM_006.JPGTämä kuva Suksenjärveltä ja taitaa olla kuvatuin kränkky. Kuvataanko vielä, kun tulevat tuulivoimalat taustalle.2021-02-06_Anjan_GSM_uusi_3061.jpg

Kuva Lutakkonevalta.
Sinne näkyvät Mustaisnevan myllyt ja ovat tässä kuvassa kaukaisuudessa. Suunnitellut tuulivoimalat tulisivat 4 km päähän ja olisivat todella isoja. Kokonaiskorkus 250 m + maakorkeus 35 m

Anja ja Jorma Käkelä    Ota yhteyttä adressin tekijään