Ei UrBaanaa! Kampin-Etu-Töölön alue pelastettava

Me allekirjoittaneet vetoamme Helsingin kaupungin päättäjiin ettei Kampin-Etu-Töölön alueelle suunniteltua UrBaana-hanketta toteutettaisi.

Helsingin Sanomien  käsittämätön juttu 07.11.2018 pysäytti alueen asukkaat:

Nykyisen Baanan päälle on hiljaisuudessa jo lähes kymmenkunta valmisteltu valtavaa rakennushanketta (www.urbaana.fi), "uutta kaupunginosaa" ,johon SRV on saanut suunnitteluvarauksen 13.11.2018 kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa.Hankkeessa on viisi osaa: Parlamentti, Eläinmuseo, Selkäranka, Kaarre ja Maria.

SRV jätti jatkoajan jälkeen 30.06.2020 esiryksensä UrBaana-hankkeeksi, sillä on kovin vähän tekemistä sen esityksen kanssa, jolla suunnitteluvarauss hankittiin.

Eduskunta, Luonnontieteellinen museo ja Tennispalatsi ovat suojeltuja rakennuksia. Etu-Töölön alue määritelty valtakunnallisesti arvokkaaksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi ja Pohj.Rautatiekadun jugendtalorivistö tärkeäksi kaupunkinäkymäksi.  Näillä suojelumerkinnöillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, kun UrBaana-hanketta on suunniteltu. Luonnontieteellinen museo ja sen edessä oleva aukio on erittäin tärkeä osa Etu-Töölön katukuvaa.   UrBaana-esite hehkuttaa kuinka UrBaana yhdistäisi Etu-Töölön ja Kampin. Todellisuudessa korkeat rakennusmassat, 8 - 10 krs,  muodostaisivat erottavan muurin. Tennispalatsi peittyisi kattoon asti.   Luonnontieteellisen museon eteen suunniteltu korkea talo peittäisi sen ja pilaisi myös Eduskunnan-Pikku-Parlamentin alueen. Kuinka tällainen ehdotus on voinut saada jatkosuunnitteluluvan?   Kaupunkinäkymille on tärkeää pitkät linjat ja perspektiivi, aukiot ja puistot. Täyteen ahdettu kaupunki tuo asukkaille ja kävijöille vain ahdistuneen olon. Baana on tiiviisti rakennetussa keskustassa todella tärkeä puistomainen henkireikä ja avaruuden tuoja. Tuhannet päivittäiskäyttäjät todistavat sen. Baanan hautaaminen tunneliksi olisi järjetöntä!  Nyky-Baanaa voisi parantaa lisäämällä istutuksia ja mm. kahvilatoimintoja.

UrBaana-esite kuvailee nykytilannetta tavalla, joka hakee vertaistaan: "Ratakuilu ja sen historiallinen ympäristö on keskustan suurin käyttämätön tila. Satoja metrejä ja tuhansia kuutioita turhaa tilaa. … Maan paraatipaikalla on siis tällainen ruma haava, joka viiltää Töölön irti keskustasta. Samalla se tulehduttaa koko ympäristönsä ei-kenenkään-maaksi”  jne.   Hanketta vastustavat asukkaat, asukasyhdistykset, kiinteistöt, museoihmiset ja monet kaupunkisuunnittelun asiantuntijat. Ainoa hyötyjä on SRV. Päättäjät vastasivat vuoden verran kyselyihin että   ”eihän tässä mitään vielä tehdä..”  vaan ”kartoitetaan mahdollinen rakentamisen potentiaali”.  Liikenteellisesti hanke on absurdi! Koko kaupungin poikittaisliikenne ohjattaisiin "bulevardiksi levennetylle" Pohjoiselle Rautatiekadulle.

Tuntuukin siltä, että kaupunkisuunnittelu on ulkoistettu rakennusfirmoille, jotka havittelevat mahdollisimman paljon rakennusoikeutta. Helsinkiä tuhottiin 1960-ja-70-l purkamalla, nyt turbo-rakentamalla. Eikö kaupungin virkamiehillä ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsenillä ole rohkeutta puhaltaa peli poikki alkuunsa, kun joku näin järjetön hanke niille tuodaan?

Liity myös Facebook-ryhmäämme, sivuille on kerätty lisämateriaalia .

Anne Linnonmaa / EI UrBaanaa! -ryhmä    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Anne Linnonmaa / EI UrBaanaa! -ryhmä voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…