Ei ydinvoimaa!

Voimayhtiöt aikovat hakea lupaa kolmelle uudelle ydinvoimalalle Suomeen.

Jos Suomi aikoo pysyä todellisen kehityksen kelkassa, pitää investoida energian säästöön, energiatehokkuuden lisäämiseen ja uusiutuvien energialähteiden osuuden kasvattamiseen. Muuten ei synny uusia, kestäviä työpaikkoja. Energiatulevaisuus on aivan toisaalla.

Nyt yritysmaailma haaveilee, että se voi jatkaa vanhakantaista energiaintensiivistä tuotantoa Suomessa samaan aikaan kun koko muu teollistunut maailma etsii vaihtoehtoja. Sen sijaan myös Kiina-ilmiö olisi mahdollista muuttaa voitoksi siirtämällä sinne uusinta vähäpäästöisintä teknologiaa ja ostamalla näitä kehitysmaainvestointeja vastaan päästökiintiöitä.

Ilmastokysymyksen varjolla ydinvoimateollisuus yrittää ratsastaa väitteellä päästöttömyydestään. Ydinvoimaloiden rakentaminen ja ylläpito ei ole päästötöntä. Uraani on rajallinen raaka-aine eikä käytettyäkään polttoainetta kukaan halua naapuriinsa. Ydinvoimalat tuottavat myös runsaasti hukkalämpöä.

Lisäsähkön syytäminen markkinoille vie pohjan tavoitteilta säästää energiaa, lisätä energiatehokkuutta sekä kasvattaa uusiutuvien energialähteiden osuutta ja kehittää sen vaatimia teknologioita. Suomi taantuu banaanivaltioksi.

Ei enää korruptiota. Ei lisää ydinvoimaa Suomeen. Miljoonan nimen adressi!