Ei jätteenpolttolaitokselle

ME ALLEKIRJOITTANEET VASTUSTAMME KIRKNIEMEEN TAI MUUALLE
LOHJAN SEUTUKUNNALLE SIJOITETTAVAA JÄTTEENPOLTTOLAITOSTA.

Emme hyväksy lisäpäästöjä hengitysilmaan, maaperään emmekä Lohjanjärveen.

Emme hyväksy raskaan liikenteen lisääntymistä ja sen aiheuttamia liikenneonnettomuusriskejä.

Emme hyväksy lisääntyvän liikenteen riskiä Lohjanharjun ainutlaatuiselle pohjavesialueelle.

Emme hyväksy Lohjan imagon pilaamista pääkaupunkiseudun jätteiden polttamisen vuoksi.

Adressin liikkeellepanijoina ovat Lohjan seutukunnan jätteenpolttoa vastustavat yhdistykset.

JÄTTEENPOLTTOLAITOS LISÄISI YMPÄRISTÖHAITTOJA

Jätteenpolttolaitoksessa poltettaisiin vuosittain jopa 375 000 tonnia pääasiassa pääkaupunkiseudulta rekoilla kuljetettavaa jätettä. Laitos rakennettaisiin Kirkniemeen, Lohjanjärven rannalle, toimintakunnossa olevan uudehkon maakaasuvoimalan viereen.

LISÄÄ PÄÄSTÖJÄ LOHJALLE KIRKNIEMEN ENERGIANTUOTANNOSTA
Rikkipäästöt jopa 77-kertaisiksi verrattuna nykytilaan.
Typpipäästöjä 35 % lisää.
Kasvihuonekaasupäästöjä 11 % lisää.
Raskasmetallipäästöjä 88 kg, joista elohopeaa 21 kg ja kadmiumia 6 kg.
Kloorivetyä 18,4 tonnia
Fluorivetyä 0,6 tonnia.
Supermyrkkyjä, dioksiineja ja furaaneja.
Terveydelle erityisen haitallisia pienhiukkasia.
Lisäksi tulevat lisääntyvän liikenteen päästöt ja rinnalle toimimaan jäävän voimalan päästöt.

ONGELMALLISIA TUHKIA
Tuhkien määrä yli 10-kertaistuisi 86 000 tonniin ja osa tuhkasta olisi ongelmajätettä.

LÄMPÖKUORMAA LOHJANJÄRVEEN
Neljännes laitoksen tuottamasta lämmöstä johdettaisiin Lohjanjärveen. Energiantuotannon lämpökuorma järveen kasvaisi 7 kertaiseksi nykyisestä. Jos tehdas seisoo, lopettaa tai supistaa merkittävästi toimintaa, joudutaan kaikki tai pääosa jätteenpolttolaitoksen tuottamasta lämmöstä johtamaan Lohjanjärveen. Voimalaitostoiminnoista järveen johdettava lämpökuorma kasvaisi todennäköisesti myös siksi, että vanhaa voimalaitosta käytettäisiin sähkön tuottamiseen korkean sähkön hinnan aikana ja samalla väistämättä syntyvä lämpö johdettaisiin järveen.

LIIKENTEEN HAITAT JA RISKIT KASVAISIVAT
Kirkniemen energiantuotannon raskas liikenne olisi jopa 200 % suurempi verrattuna paperitehtaan energiantarpeen turvaamiseen nykyisellä voimalaitoksella. Vaikka nykyvoimalan tehoa kasvatettaisiin suunnitellusti, jäisi raskaiden ajoneuvojen määrä 1-2 ajoneuvoon/vrk. Jätteenpolttolaitos toisi 200 ajoneuvoa lisää/suunta/vrk. Vastaavasti kasvaisivat myös liikenteen päästöt, onnettomuusriski ja riski valtakunnallisesti ainutlaatuisen Lohjanharjun pohjavesialueen pilaantumisesta.

POLTTOLAITOS KIERRÄTYKSEN JA JÄTTEEN EHKÄISYN ESTE
Jätelain hierarkian mukaan energiahyödyntämiseen voidaan ohjata jäte, jonka syntyä ei voida ehkäistä ja jota ei voida kierrättää. Poltettavat jätteet olisivat pääasiassa kierrätyskelpoisia: biojätettä, keräyskelpoista paperia ja kuitupakkauksia, joille on jo olemassa kierrätysjärjestelmät. Laitos veisi mahdollisuuden jätteen synnyn ehkäisyn ja kierrätyksen lisäämiseen.Koska jätteen toimittajat sitoutuvat toimittamaan tietyn jätemäärän polttolaitokseen, ei ole kiinnostusta edistää ehkäisyä ja kierrätystä.

Annmarie Kuurto, Osuniemi-Seura ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään