EI TASAVEROLLE

Nimiä kaivattaisiin vielä paljon lisää, jotta adressin voisi luovuttaa päättäjille. Oletan, että allaolevat kirjoittamani perustelut ovat pelästyttäneet suuren osan tasaveron vastustajista, tuskin vain erittäin hyvätuloiset (ainoat tasaverosta hyötyvät) käyvät täällä adressit.com:in sivuilla.

Adressiahan ei saa muuttaa kesken nimienkeruun tiukemmaksi. Minä sensijaan löysennän hieman, jotta aremmatkin rohkaistuisivat. MIKÄLI NIMIÄ TULEE RIITTÄVÄSTI, PÄÄTTÄJILLE TOIMITETTAVA ADRESSI TULEE OLEMAAN MUOTOA:
Me allekirjoittaneet vastustamme siirtymistä progressiivisesta verotuksesta tasaveroon ja katsomme tasaveroon siirtymisen aiheuttavan köyhyyden lisääntymistä alemmissa tuloluokissa.

SIIS VAIN EDELLINEN LAUSE TULEE ITSE ADRESSIIN. Tässä adressin laatijan perusteluja siitä, miksi tasavero ei olisi hyvä ratkaisu suurimmalle osalle suomalaisista. Perustelujen tarkoitus on saada lukija itse pohtimaan tasaveron seurauksia:
Tasavero on taas yksi keino lisää, jolla hyvätuloiset päättäjät haluavat tehdä tulonsiirtoja pienituloisilta suurituloisille. (Päättäjien ratkaisut ovat olleet noususuhdanteesta lukien samansuuntaisia.)

Progressiivinen verotus on pienituloisille edullinen kun taas tasavero suosii suurituloisia. Suurituloisilla vain olisi eniten varaa maksaa veroja. Sama vero tuntuu pienissä tuloissa paljon suuremmalta kuin suurissa. Tasaveron toteutuminen tulisi lisäämään eriarvoisuutta, köyhät köyhtyisivät entisestään ja rikkaat rikastuisivat.

Älkää nyt suomalaiset menkö halpaan tässä asiassa. Tasaveroa markkinoidaan sillä, että "kaikkien verot pienenisivät ja käteen jäisi enemmän rahaa ostovoiman kohotessa samalla". Näinhän ei tule missään nimessä käymään. Valtion ja kuntien talous romahtaa täysin, jos verotulot pienenevät.

Valtion ja kunnan verotulojen pieneneminenhän on vääjäämätön seuraus siitä, jos kaikkien verot pienenevät. Julkinen terveydenhoito, koululaitos, eläkkeiden ja työttömyyskorvausten sekä lapsilisien ja ylipäätään perheiden erilaisten tukien maksaminen vaarantuisi. Tällä pelottelulla päättäjät voisivatkin sitten nostaa kaikkien verotusta ilman kansan kapinaa, kun ensin olisivat saaneet suostuteltua ihmiset tasaveroon. Verot tultaisiin sitten nostamaan tasolle, joka olisi korkeampi kuin pienituloisilla mutta alhaisempi kuin suurituloisimmilla nyt on.

Älkää taas antako höynäyttää itseänne! Muistakaa, miten on käynyt aiemmin. Kun päättäjät lupasivat verotuksen kevenevän, se nousi. Kun meille luvattiin EU:n tuovan Suomelle rahaa, jouduimme maksumiehiksi. Kun meille luvattiin EU:n myötä ruuan halpenevan, se kallistui huomattavasti. Kun meille luvattiin, että suomalaisten työllisyys pelastetaan sillä, että valtio tukee suuria vaikeuksiin joutuneita yrityksiä, mehän maksoimme ja suuria voittoja tuottavat yritykset irtisanovat nyt kilpaa työntekijöitään ja siirtävät tuotantonsa halvan työvoiman maihin jotta saisivat yhä paremmat voitot.

Toimitan adressin eteenpäin päättäjille mikäli asiallisia allekirjoituksia tulee riittävästi. Nimesi ei näy netissä. Asia on meitä kaikkia koskettava, tärkeä ja kiireellinen, joten muille tiedottaminen adressista on toivottavaa. Olen kiitollinen jokaisesta allekirjoituksesta sekä itseni että enemmistön suomalaisia puolesta.