Eläimet pois Kirjurinluodosta

Kirjurinluodon eläimet joutuvat toistuvasti kiusanteon, ilkivallan ja suoranaisen eläinrääkkäyksen kohteiksi. Tämä aiheuttaa eläimille aiheetonta kärsimystä ja stressiä, ja niiden altistaminen tällaiselle kohtelulle on kohtuutonta.

Otteita eläinsuojelulaista:

"3 §

Yleiset periaatteet

Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.

4 § Eläinten pitopaikka

Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet. Eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on kielletty.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen pitopaikalle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä."

Koska eläimet joutuvat jatkuvan häiriköinnin kohteeksi, katsomme että eläinsuojelulain määräykset eivät tässä kohtaa toteudu. Eläimille on taattava turvalliset ja stressittömät olosuhteet esim ympärivuorokautisella vartioinnilla. Mikäli toimenpiteisiin eläinten turvallisuuden takaamiseksi ei ryhdytä välittömästi, me allekirjoittaneet vaadimme että eläimet poistetaan Kirjurinluodosta.