Eläinten maahantuontia valvottava paremmin!

Tämä adressi on vaatimus, että Suomeen maahantuotavien eläinten valvontaa tiukennetaan. Kun nimiä on koossa tarpeeksi, se tullaan luovuttamaan Suomen Tullille, sekä asiasta vastaaville poliittisille tahoille.

On hyvin tiedossa, että maahamme salakuljetetaan jatkuvasti pentutehtailtuja koiria ja muita eläimiä. Ne lisäävät osaltaan ekinokokkoosin ja muiden sairauksien, jopa rabieksen leviämisriskiä. Samalla myös asiallisesti suojattujen ja tarkastettujen, säädöksiä noudattaen maahantuotujen eläinten, kuten vaikkapa pilkuntarkasti Eviran maahantuontimääräyksiä noudattavien eläinsuojelujärjestöjen maahantuomien rescue-eläinten maine pilataan ja moni taho leimaa virheellisesti myös asiallisesti maahantuodut eläimet tautiriskeiksi.

Lisätietoa pentutehtailusta ja koirien trokaamisesta: http://www.koiratarhat.com/15

Ajankohtaiset lemmikkieläinten maahantuontivaatimukset:

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti_ja_vienti/eu-jasenmaat__norja_ja_sveitsi/koirat__kissat_ja_fretit/ (Koira, kissa, fretti, EU-maista, Norjasta ja Sveitsistä)

Meillä on olemassa asianmukaiset säädökset, mutta totuus on, että niitä ei valvota tarpeeksi! Läheskään kaikkia maahamme saapuvia lemmikeitä ei tarkasteta tullissa Suomeen tultaessa.

Jos todella ollaan huolissaan siitä, että epäasianmukaisesti maahantuodut lemmikit voivat levittää tauteja, jopa zoonooseja (eläimestä ihmisiin tarttuvia sairauksia), niin eikö vähintä, mitä voitaisiin tehdä olisi, että kaikkien maahantuotavien eläinten EU-passit ja muut maahantuontiin vaadittavat eläinlääkärin todistukset tarkastettaisiin rajalla?

Me tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme viranomaisia ryhtymään toimiin, että jokainen Suomeen tuotava ja täältä lähtevä lemmikkieläin tarkastetaan rajalla, että kaikki on sen maahantuonnin/maastaviennin suhteen kunnossa!

Erityisen tärkeää on, että jokaiselta maahantuotavalta koiralta löytyy tunnistusmerkintä, sekä eläinlääkärin EU-passiin merkitsemät tiedot voimassa olevasta rabies-rokotuksesta ja ekinokokkoosilääkityksestä.

Tällä tavoin turvataan nykyistä paremmin, että maahantuodut ja maastamme ulkomaille vietävät eläimet eivät kuljeta mukanaan sairauksia. Asia on myös tärkeä eläinten itsensä hyvinvoinnin kannalta, sillä esimerkiksi pentutehtailu on tällä hetkellä laaja kansainvälinen ongelma - kuten vuoden 2010 loppupuolella näytetyssä Silminnäkijän & Ajankohtaisen Kakkosen pentutehtailudokumentissa ja muissa sen kaltaisissa viime aikoina näytetyissä ajankohtaisohjelmissa on käynyt ilmi!