Emme hyväksy Lepaan alakoulun siirtoa

EMME HYVÄKSY LEPAAN ALAKOULUN SIIRTOA!

Allekirjoittamalla adressin ilmaiset vastustavan kantasi Hattulan virkamiehille ja poliitikoille, jotka ovat valmistelleet kaikessa hiljaisuudessa Lepaan koulun siirron Hämeen ammattikorkeakoulun kylkeen syyslukukauden 2011 alusta. Kunnanjohtaja on julkisesti ilmoittanut kunnioittavansa ihmisten enemmistön mielipidettä, joten annetaan mielipiteemme julki ja estetään peruuttamattoman vahingon tapahtuminen!

Kiitos tuestasi tässä lapsille ja muillekin kyläläisille tärkeässä asiassa!

Mari Monto

Nimiä kerätään siihen asti, kunnes valtuusto asian käsittelee eli näillä näkymin maaliskuulle 2011

--- adressi on suljettu 15.3.20011. Nettiadressi ja paikallisesti kerätyt nimilistat luovutetaan kunnan edustajille 16.3. koululla pidettävässä tilaisuudessa. Kiitos kaikille mielipiteensä ilmaisseille - meitä kertyi lähes 700!

17.3.2011: 714 nimen adressi luovutettiin edellämainitussa tilaisuudessa kunnanjohtajalle. Pyynnöstä avaan adressin uudelleen - jos nimiä vielä kertyy, toimitan ne jälkijunassa. Asian käsittely jatkuu kunnanhallituksessa 28.3. ja todennäköisesti valtuustossa 13.4.

***********************

Mitä ja missä? Lepaan alakoulu (http://www.tyrvanto.net/koulu.htm) toimii Hattulan kunnassa Lepaan kylässä, kuten on tehnyt jo yli 100 vuoden ajan. Koulu sijaitsee suojaisalla omalla tontillaan metsikön vieressä aivan kylän keskustassa. Koulua käydään pihapiirin kahdessa rakennuksessa: satavuotiaassa, remontoidussa ”vanhassa koulussa” sekä -50-luvulta peräisin olevassa ”uudessa koulussa”. Luistinrata ja suuri pallokenttä ovat koulun välittömässä läheisyydessä, talvisin ladut kiertävät metsikössä. Nykyisellään oppilaita on reilut 50 ja opettajia kolme. Kylä on vahvassa kasvussa, lapsia tulee lisää ja uuden kaava-alueen rakentamisen myötä uusia lapsiperheitä muuttaa kylälle.

Mikä siirto? Koulua ei uhkaa lopettaminen samalla tavalla kuin monia muita kyläkouluja nykyään. Lepaan koulun toiminta aiotaan lopettaa tästä paikasta ja siirtää opetus HAMK:in yhteyteen entisen emäntäkoulun tiloihin. Lapset siirrettäisiin fyysisesti noin puoli kilometriä, mutta henkisesti etäisyys on huima. Oma, alakouluksi suunniteltu turvallinen ja viihtyisä piha koulurakennuksineen aiotaan vaihtaa aikuisten oppilaitoksen kyljestä aitaamalla saatavaan laitokseen. Vuosisadan hienosti toiminut lasten rikas oppimisympäristö aiotaan vaihtaa teknisesti kelvolliseen, mutta aikuisten ehdoilla toimivaan säästökohteeseen.

Ja miksi näin? ”Haetaan säästöjä”, mutta minkäänlaisia laskelmia ei ole asiasta esittää edes alle puoli vuotta ennen siirtoa. ”Tarjotaan hieno liikuntasali koululaisille”, joita kaikin tavoin pitäisi kannustaa liikkumaan ulkosalla niinä vähinä liikuntatunteina, joita koulu tarjoaa. ”Vältetään koulurakennusten remontit” - rakennusten, jotka eivät ole rapakunnossa; joista ei ole esittää kuntotutkimuksia saati korjausaikatauluja tai kustannusarvioita. Surkuhupaisimpana perusteluna on heitetty, että alakoulun siirtäminen HAMK:in tiloihin ”pelastaisi” oppilaitoksen lakkauttamiselta! Poliittisen valtapelin maksajiksi ollaan -jälleen kerran- laittamassa pienet oppilaat, jotka eivät itse pysty etujaan puolustamaan.