Emme siirrä kelloja vuodesta 2013 alkaen!

Kansalaisaloite Suomen hallitukselle ja Euroopan unionille!

Suomen taruston rakkaimipia satuja ovat Hölmöläiset, jotka kantoivat valoa säkillä sisään. Olemme nyt juuri heidän kaltaisiaan siirrellessämme 5,4 miljoonan ihmisen kelloja tunnilla eteenpäin kesäaikaan siirtyessämme ja tunnilla taaksepäin talviajan koettaessa. Kelloja saattaa olla varmaankin ainakin 250 miljoonaa. Puhumattakaan koko Euroopan yhteisöstä. Voisimme kuitenkin Suomen kansana näyttää esimerkkiä, ettemme enää siirrä kelloja. Ehdotus kellojen siirtämisestä on omien tietojeni mukaan lähtenyt Saksasta. Maaseudun koti- ja tuotantoeläinten oli hyvä ja tuotteliaampaa olla tunnin myöhempään ulkona kesäaikana. Vai oliko siksi, että Etelä-Euroopan ravintolat halusivat pitää tunnin pitempään valoaikaa, kun taas ainakin pohjoismaalaiset lämpöön lentäessään nauttivat aiemmin lämpöisenleppeistä pimeistä illoista. Saattaa olla lentävä ajatelma, mutta kuka lopulta on ymmärtänyt syyn kellojen ees taas siirrolle? Millä perusteella?

Kansalaisaloitteeseen riittää 50 000 nimeä, että se otetaan käsittelyyn Suomen hallituksen esityksenä eduskunnalle. Se ei ole tämän adressin kohdalla suuri luku. Uskomme vakaasti, että sen määrän meitä kellojen kollektiivista siirtoa vastustavia löydämme kokoon  ja allekirjoittamaan kansalaisaloite Suomen eduskunnalle, joka tekee aloitteen Euroopan komissiolle ja parlamentille.

Valoisaa kesän, syksyn ja talven tuloa. Pidetään pitkät valot päällä!

Mani ja Reijo Tjurin    Ota yhteyttä adressin tekijään