Energiajuomat K16 myös KPO:n myymälöissä

Arvoisa KPO:n hallinto,

Me allekirjoittaneet lähestymme teitä tavoitteenamme muuttaa linjaustanne energiajuomien myymiseen alle 16 -vuotiaille.

Vastuu kasvatuksesta on yksiselitteisesti kodeilla. Yhteiskunnalla on erityinen vastuu valistuksessa. Kotien tehtävänä on kasvattaa lapsiaan ja keskustella heidän kanssaan asioista, jotka huoltajat itse näkevät tarpeelliseksi. Koulujen tehtävänä on antaa valistusta muun muassa päihteisiin liittyvissä asioissa.

Energiajuomien lisääntynyt kulutus nuorillamme ja lapsillamme sekä elintarvikelainsäädännön puutteellisuus tässä asiassa tuo mielestämme vastuun myös kauppaliikkeille.

Lainsäädäntö ei rajoita tällä hetkellä energiajuomien myyntiä mutta elinkeinovapauden nimissä yksittäiset kaupat tai ketjut voivat tehdä rajoituksia. Oulaisissa on tilanne, että kauppaliikkeet lukuunottamatta S-marketia ja Salea ovat yksiselitteisesti rajoittaneet energiajuomien myyntiä niin, että niitä ei myydä alle 16 -vuotiaille.

Mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sen haitallisempaa energiajuomien sisältämä suuri kofeiinin määrä on. Sen lisäksi juomat sisältävät muihin virvoitusjuomiin verrattavan määrän sokeria sekä lukuisia muita lisättyjä aineita.

Suurimpana huolena allekirjoittaneilla on se, että suuren kofeiinimäärän takia riippuvuus ko. tuotteisiin syntyy hyvin varhaisessa vaiheessa. Riippuvuus vaikuttaa luonnollisesti käyttäjien hyvinvointiin. Lisäksi lasten ja nuorten kohdalla yhtäkkinen kerta-annos kofeiinia saa aikaan vaikutuksia käyttäytymiseen. Asiantuntijat ovat yksimielisiä liiallisen kofeiinin vaaroista.

Vetoamme KPO:n hallintoon, että yleinen linjaus koskien energiajuomien myynnin sallimista myös alle 16 -vuotiaille purettaisiin ja jokaiselle kauppaliikkeelle annettaisiin itsenäinen päätösvalta joko tehdä rajoituksia tai olla tekemättä.

Ystävällisesti, allekirjoittaneet

Paulus Veteläinen    Ota yhteyttä adressin tekijään