Mopot liian hitaita

Oletko sitä mieltä että 45 km/h on liian alhainen vauhti? Monen mielestä on, varsinkin mopoilijoiden. Mopoilijat eivät ole syyttä kyllästyneitä ajamaan 45 km/h, sillä siinä vauhdissa ollaan tavallisessa liikenteessä tientukkeina, joka voi olla jopa vaarallista. Jos mopo saisi kulkea vaikkapa 60-70km/h, olisi ongelmia vähemmän. Lisäksi mopot kuristetaan suomeen tuotaessa jotta ne kulkisivat vain n. 45km/h, joka rasittaa moottoria. Yleensä kuristus löytyy pakoputkesta. Kuristus on putkessa oleva, joka pienentää putken läpimittaa. Täten pakokaasu ei pääse virtaamaan vapaasti kuristetussa mopossa ja se ajaantuu takaisin sylinteriä kohden, jolloin putkeen ja sylinteriin kertyy paljon karstaa. Lisäksi varsinkin uusien mopojen jarrut ovat huipputasoa, jopa paremmat kuin vanhemmissa moottoripyörissä ja kevytmoottoripyörissä. Toki on mopoja joiden jarrut eivä ole kovinkaan hääppöiset, mutta mopoluokkiahan olisi mahdollista tehdä kaksi. Myöskin mopokortin saamista voisi vaikeuttaa tämän nopeuslisän takia. Esimerkiksi pari pakollista teoriatuntia voisivat olla paikallaan, sillä nykyisellään mopokortin saamiseksi ei tarvitse vaivautua edes harjoittelemaan. Mopoja ei ole rakennettu kulkemaan 45km/h, joten miksi niiden pitäisi? Ehkäpä nuorten liikennekäyttäytyminen ei ole vielä loppuun kehittynyttä, mutta valistuksella sitäkin saataisiin paremmaksi. Vakiomopolla ajaminenkin on yhtä tuskaa. Useimmat kuristetut mopot eivät jaksa edes loivaa mäkeä kunnolla ylös, vaan aina joutuu vaihtamaan pienempää vaihdetta silmään. Kuristusten poistaminen tuo myös kiihtyvyyttä ja vääntöä. Jokainen autoilija on varmasti joskus ajanut tientukkeena olevan mopon takana ja kironnut sen hitautta. Mopojen virittäminen ei todellakaan ole harvinaista, ja se on jokseenkin ymmärrettävää. Tosin siinä on haittapuolensa. Viritetyllä mopolla ajetaan yleensä peläten poliiseja. Pahimmassa tapauksessa tämä johtaa siihen että poliiseja pelkäävä mopoilija päätyy ajamaan poliiseilta karkuun. Pelko johtuu suurista sakoista. Jos mopo kulkee yli 65km/h, rapsahtaa mopoilijalle kevytmoottoripyörävero, yleensä n. 350€. Veron suuruus määrätään uuden vastaavan mopon hinnan perusteella. Veron suuruus on 10% uuden mopon hinnasta. Lisäksi poliisi vie toisinaan kilvet, ja uudelleen katsastus aiheuttaa vaivaa, ja rahaakin menee. Puhumattakaan muista sakoista (Ajokorttiluokan ylitys). Mielestäni mopojen sallitun nopeuden nostaminen tekisi liikenteestä turvallisemman, nimi alle jos olet samaa mieltä kanssani.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Leo Rutanen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Tulisiko turpeen energiakäyttöä vähentää ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi?