Erkyläntien läpiajokieltoa vastaan

TAUSTA: Riihimäen kaupungin katu- ja puistoyksikkö on ehdottanut tekniselle lautakunnalle, että Erkyläntien läpiajo kielletään moottorikäyttöisellä ajoneuvolla välillä V.I. Oksasen katu – Uhkolankatu. Ajo sallittaisiin ainoastaan tonteille. Rajoitus ei kuitenkaan koskisi joukkoliikennettä ja mopoja. (http://www.riihimaki.fi/teknisen-lautakunnan-esityslista-9-6-2015/) Ehdotuksen taustalla on kaunis ajatus liikenneturvallisuuden ja asumisviihtyvyyden lisäämisestä kyseisellä matkalla... MUTTA

Me allekirjoittaneet vastustamme Erkyläntien läpiajokieltoa, ja sen myötä suunniteltua liikenteen ohjaamista Uhkolankadulle ja V.I. Oksasen kadulle muun muassa seuraavin perustein:

-Olemme huolissamme lastemme turvallisuudesta. Riihimäen koulualueiden jaon seurauksena suuri osa Patastenmäen ja Uhkolan asuinalueiden lapsista käy Peltosaaren koulua. Heidän koulumatkaansa kuuluu Uhkolankadun  ja V.I. Oksasen kadun ylitykset. Erkyläntien liikennemäärä on nykyisellään noin 3000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tällainen radikaali kasvu em. katujen liikennemäärissä vaikuttaisi merkittävästi näiden lasten turvallisuuteen. Erityisesti huomioiden, että ko. kadut sallivat suuremmat ajonopeudet, jotka vielä liian usein käytännössä ylitetään.  (Ristiriitaisesti  katu- ja puistoyksikön lautakunnalle tekemän esityksen mukaan tämä korkeampi nopeusrajoitus nähdään positiivisena houkuttimena autoilijoille hylätä Erkyläntien reitti.) Sekä Uhkolankadun että V.I. Oksasen kadun ylityksissä on nykyiselläänkin lapsille tarpeeksi vaaran tuntua. Muutoksen myötä turvallisuus Erkyläntiellä epäilemättä lisääntyy, mutta sillä seurauksella, että kahden muun ison tien turvattomuus kasvaa entisestään. On myös hyvä muistaa, että V.I. Oksasen kadulla on kaksi ruuhka-aikaan erityisen vilkasliikenteistä poikkikatua, kun lapsia kyyditään Saturnuksen päiväkotiin sekä Otavan päiväkotiin ja Peltosaaren koululle.

-Epäilemme, että uusi kiertoliittymä Vanhan Peltosaaren Valintatalon risteyksessä on riittävä ratkaisu ruuhka-aikoina näin suureen liikennemäärän kasvuun.

-On oikeudentajumme vastaista, että yksi tärkeimmistä väylistä asuinalueellemme suljettaisiin suhteellisen pienen asukasmäärän asumisviihtyvyyden vuoksi, ottaen huomioon koko itäisen kaupunginosan asukasmäärän.

-Moni kokee työmatkansa pidentyvän ja sen myötä lisäkustannuksia aiheutuvan ainakin vuositasolla. Muutoksella koetaan myös olevan arkea hankaloittava vaikutus.

-Suunniteltu läpiajokielto todennäköisesti vähentäisi merkittävästi Erkylän Siwan asiakasmääriä, mikä voisi johtaa pidemmällä aikavälillä kaupan sulkemiseen. Pieni lähikauppa, jolla on mahdollisuus laajaan aukioloaikaan, nostaa asuinalueen profiilia.

-Erkyläntietä on vuosien myötä paranneltu leventäen ja korokkeita rakentaen. Siihen on satsattu reilusti verorahoja, joten olisi reilua pitää kulku kaikille avoimena.

Me allekirjoittaneet toivomme, että Erkyläntien turvallisuus- ja asumisviihtyvyshaasteisiin etsitään muita ratkaisuja kuin tienkäyttöoikeutemme rajaaminen.