Espoon kaupunkiin tehokkuutta ja tuottavuutta meidän lastemme kustannuksella?

Adressi on luovutettu Espoon sivistystoimeen Suomenkielisen varhaiskasvatusyksikön johtaja Titta Tossavaiselle 2.2.2011. Kiitos kaikille allekirjoittaneille!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hyvä Espoolaisessa kunnallisessa päiväkodissa olevan lapsen vanhempi / tulevan päiväkotilaisen vanhempi – asiaa sinulle

Espoon kaupunki on päättänyt tuottavuusohjelmasta vuosille 2009 – 2012. Tuottavuusohjelman tavoitteena on nostaa kaupungin käyttötalouden tuottavuutta asteittain 10 prosentilla eli 150 miljoonalla eurolla valtuustokauden 2009 - 2012 aikana.
Tuottavuusohjelman pohjalta on laadittu suomenkielisen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnan vahvistama käyttösuunnitelma 2010, jossa sovelletaan tuottavuusohjelman tavoitteita suomenkielisen varhaiskasvatuksen alaan (Suomenkieliset varhaiskasvatuspalvelut sisältävät kunnallisten päiväkotien, perhepäivähoidon, ostopalvelupäivähoidon, avointen varhaiskasvatuspalvelujen, lakisääteisen yksityisen hoidon ja kotihoidon tuen, Espoo-lisien sekä maksuttoman esiopetuksen määrärahat.).

Käyttösuunnitelmassa todetaan, että ”Suomenkielisten varhaiskasvatuspalvelujen tehtävänä on tarjota, mahdollistaa ja kehittää perheiden tarpeiden mukaisia, monimuotoisia ja laadukkaita päivähoitopalveluja, joista vanhemmat voivat valita lapselleen parhaiten sopivan vaihtoehdon. Lasten ja vanhempien tarpeet ohjaavat varhaiskasvatuspalvelujen ja palveluverkoston kehittämistä.” Samassa suunnitelmassa tuodaan esille, että ”Varhaiskasvatuksen perustana on laaja-alainen osaaminen, jonka avulla edistetään lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista yhdessä vanhempien kanssa. Henkilöstön ammattirakennetta uudistetaan vastaamaan varhaiskasvatuksen osaamistarvetta. Suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa toteutetaan kaupungin tuottavuusohjelmaan sisältyvä Suomenkielisten päiväkotien avustavan henkilöstön (laitosapulaiset) määrän vähentäminen ja laitosapulaisten kouluttaminen oppisopimuksella lähihoitajiksi -hanke. Hankkeen avulla nostetaan henkilökunnan koulutustasoa ja mahdollistetaan henkilöstön siirtyminen vaativampiin tehtäviin.” Eikö kuulostakin hienolta?

Hienojen osaamisen kehittämistavoitteiden kääntöpuolena on kuitenkin se ikävä tosiasia, että kun laitosapulaiset poistettiin suurimmasta osaa Espoolaisia kunnallisia päiväkoteja, heidän tehtävänsä kuitenkin jäivät. Jos asiaa suhteutetaan Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen tulosyksikön käyttösuunnitelman tavoitteisiin, miten nämä muutokset vastaavat meidän vanhempien ja eritoten lastemme tarpeita? Ylimääräiset auttavat kädet on poistettu kunnallisista päiväkodeista, mutta korvaavaa ohjeistusta tehtävien hoitamisesta ei ole tullut. Kuka nämä tehtävät hoitaa vai hoitaako kukaan? Kenen etu se on? Paperilla näyttää hienolta, kun on saatu säästettyä ja tehostettua, mutta onko todella niin, että laitosapulaisten palkat ovat olleet ”Espoon suurten päivähoitokustannusten” takana? Silläkö tuottavuus paranee, että pienipalkkaiset laitosapulaiset jätetään päiväkodeista pois? Paljonko tällä oikeasti saadaan parannettua tuottavuutta? Laitosapulaisten työpanos on ollut heidän palkkaansa huomattavasti arvokkaampi asia päiväkodin lapsille ja henkilökunnalle.

Hyvä Espoolaisessa kunnallisessa päiväkodissa olevan lapsen / tulevan päiväkotilaisen vanhempi, haluatko että lapsesi päiväkotitulevaisuus on seuraavanlainen? Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat tekevät arvokasta työtään äärirajoilla, koska sijaisia ei saisi palkata ja laitosapulaisilta jääneitä tehtäviä täytyisi tehdä. Näillä kasvatusvastuullisilla aikuisilla ei ole aikaa sinun lapsellesi, koska he ovat vaihtamassa lakanoita tai pesemässä pyykkiä. Tai vaihtoehtoisesti lapsesi saa kasvatusvastuullisen aikuisen aikaa, mutta nukkuu likaisissa lakanoissa kuukausitolkulla ja syö ateriansa likaiselta pöydältä – ja sairastelee todennäköisesti huomattavasti aikaisempaa enemmän, koska hygieniatasosta ei pystytä pitämään kiinni. Tämä on tietysti karrikoitu esimerkki, mutta tähän suuntaan asiat ovat menossa, kun laitosapulaisten vakanssit on lakkautettu, mutta korvaavaa tapaa heidän tehtäviensä hoidosta ei ole Espoossa mietitty.

Nyt on aika vaatia loppua lasten palveluista säästämiselle ja pohtia muita keinoja tehostaa ja parantaa tuottavuutta. Meidän vanhempien on aika koota joukkomme ja vaatia muutoksia näihin lastemme hyvinvointiin vaikuttaviin heikennyksiin, joita Espoo tarjoilee tuottavuusohjelmassaan!

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Espoon päättäjät korjaavat tekemänsä heikennykset lasten päivähoidossa ja esittävät muunlaisia tapoja korjata tämä järjetön tilanne, esimerkiksi palauttamalla laitoshuoltajien vakanssit päiväkoteihin tai lisäämällä siivoushenkilökunnan määrää päiväkodeissa.

Adressi allekirjoituksineen luovutetaan Espoon sivistystoimelle.

Asiaan liittyviä linkkejä:
Espoon kaupungin tuottavuusohjelma 2009 – 2012 http://www.espoo.fi/hankkeet/?path=1;28;29;1047;1098;109547
Suomenkielisen varhaiskasvatuksen tulosyksikön käyttösuunnitelma 2010 http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=CCA45B0A87EB2B7CC22576F2002BED35&kanta=kunnari\\intrakun_e.nsf

Virve Pekkarinen ja pisan päivähoitoalueen vanhempainyhdistys ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään