Fiskarsin ja Billnäsin ruukkien vuokra-asumisen puolesta.

Raaseporin kaupunki on päättänyt myydä Fiskarsissa ja Billnäsissä sijaitsevat 105 asuntoa, joita kaupungin omistama Kiinteistö Oy Ruukkiasunnot vuokraa asukkaille.

Nämä historiallisesti arvokkaat asunnot ovat yksi keskeinen syy kylien elinvoimaisuuteen. Vanhaa ruukkimiljöötä arvostavien ihmisten on ollut helppo muuttaa kyliin. Myös ruukeissa toimivat pienyritykset ovat saaneet työntekijöilleen asunnon. Ruukkeihin on muodostunut elävät ja rikkaat kyläyhteisöt, joissa on taiteilijoiden ja käsityöläisten lisäksi mitä erilaisimpien ammattien edustajia.

Nyt kaupunki on päättänyt myydä kaikki 105 ruukkiasuntoa yhdelle ostajalle. Avoimesti tunnustetaan, että tämä merkitsee Fiskarsin ja Billnäsin kunnallisen vuokra-asumisen loppua. Suuri joukko lapsiperheitä ja muita asukkaita menettäisi kotinsa ja joutuisi muuttamaan pois kotikylästään. Myös Fiskarsin koulun jatkuminen vaarantuisi ja kynnys muuttaa kyliin kasvaisi ratkaisevasti.

Ruukkiasuntojen myynnin esteenä ovat valtion niiden kunnostamiseen aikoinaan antamat lainat. Lainoihin sisältyvät ARAVA-tyyppiset ehdot estävät asuntojen tavanomaisen myynnin: ne voidaan luovuttaa ainoastaan yleishyödylliselle taholle. Kiinteistö Oy Ruukkiasunnot -yhtiö on kaupungin puoltamana pyytänyt valtion asianomaiselta virastolta, ARA:lta (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) näiden ehtojen purkamista.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Kiinteistö Oy Ruukkiasuntojen vuokra-asunnot pysyvät jatkossakin Raaseporin kaupungin omistuksessa tai myydään taholle, joka sitoutuu jatkamaan yleishyödyllistä vuokraustoimintaa. Adressi luovutetaan ARA:lle ja Raaseporin kaupungille marraskuun 2011 aikana.