Förskolan i Box till Boxby skola / Boxin ruotsinkielinen esikoulu Boxbyn koululle

Vi som undertecknat denna namninsamling vill att svenska förskoleundervisningen i Box upptagningsområde ordnas i Boxby skola.

Kommunala förskolan i Box barnträdgård har från och med 1.8.2018 tagit slut och ersatts med ett servicesedelavtal för läseåret 2018-2019. Box barnträdgårds intresse är att i framtiden satsa på dagvården och utveckla verksamheten för den. För att garantera förskoleundervisningen i Box vill vi att den från och med hösten 2019 ordnas i Boxby skola. Genom att förskoleundervisningen hålls i skolan underlättar förskolans och skolans samarbete och ger barnen en trygg övergång till skolvärlden. Förskolans verksamhet i Boxby skola skulle även komma att stärka byskolans ställning och samtidigt kunna möjliggöra verksamhet som nu saknas t.ex. mornis-verksamhet. I Boxby skolas utrymmen har Söderkulla förskolas verksamhet tillfälligt ordnats år 2018 vilket har visat att till och med en stor förskolegrupp haft möjligheten att fungera i de nuvarande utrymmena. Klasstorleken i Box upptagningsområde är årligen ca 10 elever. Genom att ordna förskoleundervisningen i Boxby skola får barnen gå i en trygg barngrupp som kommer att bli deras framtida skolklass.

Me allekirjoittaneet haluamme, että ruotsinkielinen esiopetus järjestetään Boxin alueella Boxbyn koulun yhteydessä.

Kunnallinen esiopetus Box barnträdgårdissa on päättynyt 1.8.2018 mutta jatkuu lukuvuonna 2018-2019 palveluseteli esiopetuksena. Ruotsinkielisen esikouluopetuksen takaamiseksi Boxin alueella myös jatkossa haluamme, että se syksystä 2019 lähtien järjestetään Boxbyn koulun yhteydessä.Koulun yhteydessä järjestetyn esikouluopetuksen etuna on esikoulun ja koulun helpompi yhteistyö, joka luo lapsille turvallisen siirtymisen koulumaailmaan. Esikouluopetus Boxbyn koulussa vahvistaisi myös kyläkoulun asemaa ja voisi mahdollistaa esim. aamutoiminnan, joka nyt puuttuu.Esikouluopetus Boxbyn koulun yhteydessä antaisi lapsille mahdollisuuden olla osana sitä turvallista lapsiryhmää joka on heidän tuleva koululuokkansa.

Nina Nikiforow / garantiföreningen för Box barnträdgård    Ota yhteyttä adressin tekijään