Friggesbyn koulu säilytettävä - Bevara Friggesby skola

Bevara Friggesby skola Friggesby skola är åter nedläggningshotad, denna gång med hänvisning till ekonomiska skäl. Ett sannolikt bortfall av statliga stödpengar (30k€) för skolan har skapat ett budgethål som äventyrar den ena lärartjänsten i skolan och följaktligen hela skolan. Skolan har idag och inkommande år enligt tidigare beslut ett tillräckligt (>20) och ökande antal elever och också bra lärare. En nedläggning av skolan skulle också strypa verksamhetsförutsättningarna för det privata dagiset som driver för kommunen förmånlig dagis, förskola och eftis i byn. Detta, samt ökade transportkostnader för barnen omintetgör inbesparingen av en nedläggning. Ett ökat elevantal i Winellska skolan gagnar inte barnen där.   Kyrkslätts invånar- och elevtal ökar och behovet av en ny skola i södra Kyrkslätt utreds. Byaskolorna behövs i dagsläget och innan en ny skola finns skall gamla skolor inte läggas ner! Skolbyggnaden är frisk och fri från mögelproblem och sett till helhetskostnaderna t.o.m. relativt billigt i drift. Små barn skall få gå i en närskola och inte behöva färdas över två timmar per dag till skolan. Bygden, som nyligen beviljats skärgårdsstatus, skall hållas livskraftig och dess tjänster bibehållas!

Säilyttäkää Friggesbyn kyläkoulu Friggesbyn kyläkoulu on jälleen lakkauttamisuhan alla, säästösyistä. Koululle osoitettujen valtiollisten tukirahojen (30k€) leikkaukset ovat synnyttäneet yhden opettajanpalkan kokoisen budjettivajeen joka uhkaa koulun olemassaoloa. Koululla on nyt ja tulevina vuosina aiempien päätösten perusteella riittävästi oppilaita (>20) ja opettajatilannekin on hyvä. Koulun lakkauttaminen merkitsisi paikallisen päiväkodin, esikoulun ja iltapäiväkerhon toimintaedellytysten raunioittamista. Lasten vanhempien omistama ja hallinnoima päiväkoti on kunnalle edullinen palvelutuotantomuoto joka palvelee paitsi ruotsinkielisiä, myös suomenkielisiä perheitä alueella. Tämä, yhdistettynä nouseviin kuljetuskustannuksiin mitätöisi koulun lakkauttamisen säästöt. Käyttökelpoisten tilojen lakkauttaminen nostaa myös painetta uudisrakentamiseen johon ei nykytilanteessa ole varaa.   Kirkkonummen väkiluku kasvaa ja uuden kaksikielisen koulun tarvetta Etelä-Kirkkonummella selvitetään. Nykytilanteessa kyläkouluja tarvitaan eikä niitä pidä lakkauttaa kun uutta koulua ei ole. Pienten lasten on saatava käydä lähikoulua, ilman yli kahteen tuntiin venyviä päivittäisiä koulumatkoja. Vastikään saaristoalueeksi luokitellun alueen palvelut ja elävä kyläyhteisö on säilytettävä!