G-junien liikennöintiä jatkettava!

VR on yksipuolisella ilmoituksella päättänyt lopettaa Helsingin ja Järvenpään Saunakallion väliä liikennöineen G-junan vuorot 15.8.2011.

G-junat ovat kulkeneet välillä Saunakallio-Järvenpää-Kyrölä-Pasila-Helsinki. Lähtöjä junalla on ollut molempiin suuntiin kuusi kertaa jokaisena arkipäivänä. Vuoro on ollut alueellaan suosittu ja pidetty, varsinkin juuri työmatkayhteytenä. Se on osaltaan ollut helpottamassa myös muiden junien ruuhkaisuutta pääradalla.

G-junan vuorojen lopettaminen on suuri menetys varsinkin Järvenpään alueen ihmisille ja etenkin Saunakallion, Järvenpään ja Kyrölän työmatkalaisille. On kohtuutonta VR:n taholta yrittää perustella lakkauttamispäätöstä ratapihan tilanpuutteella tai matkustajamäärien vähäisyydellä. G-junat ovat tarpeellisia ja suosittuja.

G-junavuorojen lakkautuksilla saadaan aikaan vain mielipahaa työmatkalaisille ja entistä pahemmat ruuhkat varsinkin jo ennestään työmatka-aikaan tupaten täynnä oleviin H- ja R-juniin. Siksi vaadimme, että G-junien liikennöintiä jatketaan entiseen tapaan.

Teija Eskola, Tuusula