Graafisen Viestinnän opiskelu turvattava Kuopion Muotoiluakatemiassa

Kuopion Muotoiluakatemian Graafisen Viestinnän laitos on lakkauttamisuhan alla.

Tieto on tullut opiskelijoille sekä opettajille täytenä yllätyksenä.

Kuopion Muotoiluakatemia on yksi harvoista kouluista koko maassa jossa tarjotaan laadukasta opetusta Graafisen Viestinnän saralla. Savonia-ammattikorkeakoulun tilastoissa Kuopion Muotoiluakatemian Graafisen Viestinnän laitos pitää toiseksi korkeintaa sijaa hakijamäärissä. Laitos myös tuottaa hyvää tulosta ja on näkyvä osa Savonia-ammattikorkeakoulun koulutusyksikköjen parissa.

Piakkoin ammattikorkeakoulujen päättäjät kokoontuvat tekemään päätöksen Graafisen Viestinnän laitoksen lakkauttamisesta. Vaihtoehtona tälle on joko koulutuksen siirtäminen Joensuunhun Viestinnän koulutusohjelman yhteyteen tai ujuttaa osa nyt opetettavia aineita muotoilun koulutusohjelmaan.

Kummassakin vaihtoehdossa on lukuisia negatiivisia vaikutuksia. Taloudellisesti tästä kärsivät laitoksen työnsä menettävät opettajat, jotka ovat kuvallisten viestintäammattien harjoittajia. Koulutuksen liittäminen muihin koulutusohjelmiin laskee graafisen suunnittelun ammatillista tasoa myös maanlaajuisesti. Paikalliset yritykset tulevat kärsimään, eikä koulutuksen lopettaminen ainakaan tuo lisää ammatillisia osaajia sekä asukkaita Kuopion alueelle ja lähikuntiin. Kuopion Muotoiluakatemia on ainut Itä-Suomen alueella toimiva ammattikorkeakoulu, joka tarjoaa alan kolmannen asteen koulutusta.

Keräämme adressia asian tiimoilta

IN ENGLISH

Graphic design department of Kuopio Academy of Design is threathened to be abolished.

Information about this came as a total surprise to all the students and teachers of our school.

Kuopio Academy of Design is one of the rare schools in Finland that offers high level education of graphic design. Statistics of Savonia University of Applied Sciences show that graphic design department of Kuopio Academy of Design helds the second highest place in amount of applicants in the whole University. Graphic design department is also distinguishable part of Savonia and decreaces the level of interest about our University in general.

Soon decision-makers will gather together to make a decision about abolishment of our graphic design department. If this happens education of graphic design will be placed to Joensuu within their audiovisual communication education. Some of graphic design education might stay in our school but only as a small part and it will be placed inside of our other design education, NOT as an independent department.

Both of these alternatives have numerous of negative consequences. Economically this will effect our teachers who will lose their current jobs. Abolishing our department will definetely decrease the quality of professional graphic design in Finland. This will also be loss to local companies in graphic design field.
Kuopio Academy of Design is the only school that offers third degree education in graphic design in Eastern Finland.

Help us to save our department by signing!