Haagalaiset haluavat pitää suoran yhteyden ytimeen!

Meidän haagalaisten tietoon on saatettu (HS 17.11.2015), että nykyinen suora bussiyhteys Mannerheimintietä pitkin Elielinaukiolle on päätetty lopettaa siirtämällä bussien 40 ja 43 päätepysäkit Kampin terminaaliin syksyllä 2016 länsimetron aloittaessa liikennöinnin. Perusteluina tälle muutokselle on esitetty mm. terminaalin tyhjeneminen Espoon busseista, aikatauluttamisen helpottaminen sekä odotustilojen siirtyminen sisätiloihin. Matkustajia on ohjeistettu vaihtamaan Elielinaukion suuntaan meneviin busseihin Ruskeasuon ja Töölön tullin välisillä pysäkeillä. Me adressin allekirjoittaneet emme tätä hyväksy mm. seuraavista syistä.

Bussin vaihtaminen odotuksineen sekä Runeberginkadun tukkoisuus, joukkoliikennekaistojen puuttuminen ja ruuhkat pidentävät työmatka-aikoja. Sen tietää jokainen, joka käyttää nyt jo Kamppiin menevää linjaa 41. Samoin työmatka pidentyy, kun Kampista jatkaa metrolla tai kävellen kohteeseen, joka Elielinaukiolta olisi pienen kävelymatkan päässä. Ja sama toiseen suuntaan.

Mannerheimintiellä olevat pysäkit palvelevat joukkoliikenteen käyttäjiä, joita työssäkäyvien lisäksi ovat 0-100 vuotiaat kansalaiset. Mielestämme HSL:n mainostama asiakasystävällinen reittisuunnittelu ei tässä uudistuksessa toteudu ja on kohtuutonta, väärin sekä erittäin ajattelematonta asiakaspalvelua pakottaa esim. lapset, vanhemmat ihmiset, lastenvaunujen kanssa liikkuvat ja liikuntarajoitteiset apuvälineineen vaihtamaan kulkuvälinettä, kun matkan voi taittaa yhdellä ja samalla. Vaihtojen yhteydessä riskitekijät kasvavat huomattavasti, kun siihen sisällytetään mm. katujen ylittämiset, liukastumiset, täydet bussit ym. Muutoksen myötä pois jäävillä pysäkeillä on mm. Laakson sairaala, jäähalli, 24/7 apteekki, kisahalli, pallokenttä, stadion, ooppera, musiikkitalo, kansallis- ja kaupunginmuseo ympäristöineen ja kivijalkamyymälät, joihin ei junalla pääse.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että sekä Pohjois- että Etelä-Haagan läpi liikennöivä bussi 40 sekä Kannelmäen ja Pohjois-Haagan läpi liikennöivä bussi 43 ajavat jatkossakin Mannerheimintietä pitkin Elielinaukiolle ja takaisin palvellen järkevänä, sujuvana ja turvallisena vaihtoehtona meitä kaikkia joukkoliikennettä käyttäviä haagalaisia ja kannelmäkeläisiä.