Hallitus ei saa leikata valtion osuuksia kansalaisopistoilta!

EDUSKUNNASSAMME OLLAAN PÄÄTTÄMÄSSÄ LEIKKAUKSISTA JA YKSI KOHDE ON VALTION OSUUKSIEN LEIKKAUS KANSALAISOPISTOILTA - SE TIETÄÄ MONEN KURSSIN JA KOULUTUSPAIKAN LOPETUSTA!

Suoraan lehdestä poimittua 17.10.2013 nimi ja puolue poistettuna:

Nimeltä mainitsematon kansanedustaja perää maan hallitukselta toimenpiteitä kansalaisopistotoiminnan turvaamiseksi.

Yhtä lailla hän toivoo kehitettävien toimintamahdollisuuksien hyödyntämistä.

Kansanedustaja S on tehnyt aiheesta kirjallisen kysymyksen keskiviikkona.

Kysymyksessä tiedustellaan, aikooko hallitus perua tai muuten korvata kansalaisopistoja uhkaavat valtionosuusleikkaukset.

Kansaedustaja S:n mukaan hallituksen aikeet leikata kansalaisopistojen rahoitusta johtaisivat toteutuessaan siihen, että opistojen ympäri maakuntaa aitona lähipalveluna tekemä pitkäjänteinen työ vesittyisi.

– Kiristyneessä taloustilanteessa oppilaitokset ovat olleet aloitteellisia ja etsineet uusia toimintamalleja maakunnan sivistystarpeisiin vastaamiseksi. Nyt tältä työltä ollaan viemässä pohjaa pois.

*********

Jo nyt kansalaisopistot ovat ahtaalla budjettiensa kanssa ja myös moni kursseille haluava joutuu miettimään kykeneekö maksamaan aina vain kallistuvia kurssimaksuja. Myös opettajia painostetaan ja ryhmäkoot on kasvatettu liian suuriksi niin että monen ryhmän aloitus jää toteuttamatta kun ei ole tarpeeksi ilmoittautuneita kursseille. Syynä on juuri kurssihintojen liiallinen nousu viime vuosina. Jos nyt vielä valtio leikkaa avustusosuuttaan lopettaa se samalla monen työpaikan ja vie meiltä kansalaisilta mahdollisuuden opiskella, harrastaa ja samalla saada sosiaalista kanssakäymistä muiden opiskelijoiden kanssa.

Kansalaisopistojen tarkoitus:

Kansalaisopistot ovat paikallisiin ja alueellisiin sivistystarpeisiin pohjautuvia oppilaitoksia, jotka tarjoavat mahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle ja kansalaisvalmiuksien kehittämiselle.

Ole mukana nimienkeruussa ja jaa linkkiä eteenpäin ettei tämä uhka toteudu! Samalla otamme kantaa siihen että ryhmäkoot ja kurssihinnat ovat nousseet yli kipurajan ja hallituksen olisi lisättävä valtion osuutta että myös vähävaraisilla olisi mahdollisuus opiskella kansalaisopistoissa.