Haluamme terveen yläasteen Pirkkalaan!

HALUAMME TERVEEN YLÄASTEEN PIRKKALAAN!

Lapsilla on oppivelvollisuus, ja kunnalla on velvollisuus järjestää lapsille terveellinen oppimisympäristö.

Pirkkalan yläasteella on jo pitkään kärsitty vakavista sisäilmaongelmista. Asiasta johtuen yläasteella on tehty korjauksia. Korjauksista huolimatta lasten oireilut jatkuvat edelleen. Oireet voivat olla monenlaisia esim. allergia- oireita, erilaisia hengitystieoireita, päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta, ihottumaa, voimattomuutta, lihas- tai nivelkipuja, keskittymiskyvyn puutetta tai väsymystä. Oireilu voi olla lievää ja ajoittaista tai kovempaa ja jokapäiväistä. Ne voivat tulla heti esim. jossakin luokkahuoneessa tai viiveellä vasta seuraavana päivänä. Oireet usein helpottavat viikonloppuisin tai ainakin pidemmän loman aikana ja alkavat taas uudelleen koulussa.

Sanotaan että tulevaisuus on lapsien, mutta haluammeko me, että lastemme tulevaisuuteen kuuluu myös sisäilmaongelmista johtuvia oireiluja, joka esim. astmana voi kulkea mukana loppuelämän. Vanhempina näemme, että sisäilmaongelmien korjaamiseksi ei ole tehty tarpeeksi tai oikeita toimenpiteitä.

Ongelma myös vaikuttaa terveydenhoidon resursseihin. Koska oppilaille tulee järjestää myös riittävä terveydenhoito, terveydenhoitokustannukset nousevat korkeiksi, jos odotetaan, että vielä useampi lapsi sairastuu.

Haluamme siis, että lapsemme saavat opiskella ja kasvaa terveessä ympäristössä. Haluatko sinä? Jos vastaus on kyllä, allekirjoitathan vetoomuksen terveellisen oppimisympäristön puolesta.

Kiitos!

Pirkkalan yläasteen vanhempainyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään