Poliitikkojen verorahojen käyttö avoimeksi ja läpinäkyväksi Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Valtuustoryhmien toimintaedellytyksien parantamiseksi hyvinvointialue tukee taloudellisesti valtuustoryhmien sisäistä toimintaa sekä toimenpiteitä, joilla valtuustoryhmät edistävät hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Poliittisille ryhmille maksettavat ryhmäavustukset ovat verorahoja.

Vuonna 2022 tukea myönnetään 4000€ /aluevaltuutettu

KESKUSTA 23 valtuutettua

SDP 9 valtuutettua

PS 7 valtuutettua

KOK 6 valtuutettua

RKP 5 valtuutettua

KD 4 valtuutettua

VIHR 2 valtuutettua

VAS 2 valtuutettua

VKK 1 valtuutettu

Yhteensä 236 000 €

Vuosina 2023-2025 ryhmätukea jaetaan 2500 €/valtuutettu ja lisäksi pohjaraha valtuustoryhmän mukaan

1-5 valtuutettua 5 000 €
6-10 valtuutettu 6 000 €
11-15 valtuutettua 7 000 €
16-20 valtuutettua 8 000 €
21-24 valtuutettua 9 000 €
25-30 valtuutettua 10 000 €

Eli yhteensä noin 200 000€/vuosi

Ryhmärahan määrä on suuri ja ryhmäavustuksen käyttämisen periaatteet hyvin laajat.

▪ Valtuustoryhmän toimintaa tukevan sihteerin tai muun henkilöstön palkkakustannukset ja muut tehtävään liittyvät välittömät kulut (mm. työtilojen vuokrat, työvälineet)
▪ Valtuustoryhmän toimintaa tukevien sisäisten tilaisuuksien kustannukset. Tilaisuuden tulee lähtökohtaisesti liittyä koko valtuustoryhmän toimintaan ja kustannusten tulee olla oikeassa suhteessa hankittuun palveluun tai tuotteen kustannuksiin nähden.
▪ Ryhmien kokoontumiset sekä ryhmäpuheenjohtajien kokoontumiset
▪ Valtuustoryhmän toiminnan kannalta välttämättömien laitteiden hankinta- ja
ylläpitokustannukset (kamera, laitteisto, ohjelmistot, jne.), jos valtuustoryhmän käyttöön annetut laitteet eivät ole riittäviä
▪ Asukkaille suunnatun viestinnän ja tiedottamisen kustannukset, kun ilmoitus ja viestintä liittyvät hyvinvointialueen toimintaan (tilaisuuksista tiedottaminen, valtuustoryhmien näkyvyyden lisääminen).
▪ Asukkaille avointen tilaisuuksien järjestämiseen liittyvät kustannukset (tilavuokrat,pienimuotoiset tarjoilut, tilaisuuteen liittyvä materiaali) edellyttäen, ettei osallistumista tilaisuuteen ole erikseen rajattu.

Allekirjoittamalla tämän adressin, osoitat vaativasi, että valtuustoryhmät laativat läpinäkyvän selvityksen ryhmärahan käytöstä hyvinvointialueen asukkaita varten. Selvityksen liitteenä on oltava kuitit menoista. Selvityksessä tulee eritellä kulut toimenpiteistä, jotka on tehty edistääkseen hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia ja kulut, jotka on käytetty valtuustoryhmien sisäisen toiminnan kehittämiseen.

Linda Hagström, Valta kuuluu kansalle    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Linda Hagström, Valta kuuluu kansalle voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…