Hämeenlinnan junavuorojen puolesta

Hämeenlinna menettää VR:n aikataulumuutoksien myötä 20.6.2016 alkaen yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa Tampereen ja Helsingin suuntiin. Kyseiset junavuorot muuttuvat nopeiksi vuoroiksi, jotka pysähtyvät Helsingin ja Tampereen välillä ainoastaan Tikkurilassa ja Pasilassa.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtajan Antti Tuomisen mukaan päätöksen taustalla eivät ole niinkään matkustajamäärät, vaan asiakkaiden toiveet nopeammista junayhteyksistä. Olisiko tämä mahdollista saavuttaa junavuoroja vähentämättä? Tällä päätöksellä VR ei vastaa ainakaan Riihimäelle, Hämeenlinnaan ja Toijalaan matkustavien toiveisiin.

Tuomisen mukaan Hämeenlinna on profiloitunut työmatkustamiseen, ja muutokset on pyritty tekemään siten, että työssä käynti junalla onnistuu edelleen. Kuitenkin työmatkalaisten suosima Helsingistä klo 14.06 lähtevä IC-vuoro ei kulje enää jatkossa. Niin työssäkäyvillä, opiskelijoilla kuin eläkeläisilläkin on tarvetta matkustaa myös työajan ulkopuolella. Aikataulumuutoksen jälkeen yhteydet iltaisin Hämeenlinnaan heikkenevät merkittävästi: Nykyisten Helsingistä lähtevien klo 19.06, 20.06, 21.06 ja 23.06 IC-vuorojen sijaan nopeita junavuoroja on enää kaksi: klo 19.06 sekä 22.06. Vastaavasti viimeinen juna Tampereelta Hämeenlinnaan lähtee aikataulumuutosten jälkeen klo 21.07 - ennen kesäkuuta iltaisin junalla Hämeenlinnaan pääsee myös klo 22.07 ja 23.07 junilla.

Me allekirjoittaneet vastustamme junavuorojen vähentämistä nykyisestään Hämeenlinnassa ja vaadimme VR:ltä panostusta Helsinki-Tampere kasvukäytävän liikenneyhteyksien kehittämisessä. On absurdia, että maakuntakeskus ja matkustajamääriltään Suomen neljänneksi vilkkain juna-asema jää tällä tavalla paitsioon. Taloudellista perustetta vuorojen vähentämiselle ei ole, ja matka-aikaa marginaalisesti nopeuttamalla yhteydet Tikkurilan ja Tampereen välisille asemille heikkenevät merkittävästi.

Adressin Facebook-sivu:

Matti Palosuo, Hämeenlinna    Ota yhteyttä adressin tekijään