hameenlinnan kehitysvammaisten kerho-ja leiritoiminta uhattuna

Adressi Hämeenlinnan kerho- ja leiritoiminnan loppumista vastaan

Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry on tuottanut vuodesta 2006 ostopalveluna yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa kehitysvammaisille suunnattua kerho- ja leiritoimintaa.

Hämeenlinnan kaupungin tiukkojen säästöbudjettien vuoksi tästä toiminnasta on esitetty säästettäväksi, koska kyseinen toiminta ei ole lakisääteistä ja ensi vuodeksi tarjottu rahasumma toimintaan on 0€. Toiminta on siis uhattuna niin, että koko kerho-ja leiritoiminta loppuu.

Summa joka toimintaan on annettu kattaa pääasiassa osa-aikaisen työntekijän palkan, joka organisoi koko toimintaa ja pitää ns. langat käsissään sekä kerho- ja leiriohjaajien henkilöstökulut. Toki summasta katetaan myös mm. vuokra- sekä materiaalikuluja. Summa on siis erittäin pieni koko kaupungin budjetissa, mutta erittäin suuri kyseiseen toimintaan ja sillä on saatu paljon aikaan. Tänäkin syksynä pyörii 10 eri kerhoa ja edellisenä kesänä järjestettiin kolme eri leiriä.

Toiminta on äärimmäisen tärkeää ja tieto toiminnan loppumisesta tuli järkytyksenä. Kehitysvammaisille toiminta on ollut tärkeää vapaa-ajantoimintaa sekä vertaistuellisesti tärkeää. Tällaisen toiminnan päättäminen ei ole esimerkillistä toimintaa, kun puhutaan kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämisestä ja toimintojen sekä palvelujen kehittämisestä. Suurta huolta lisää vielä se, että tällaisen toiminnan loppumisella voi olla merkittäviä vaikutuksia pyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin heikentymiseen sekä perheiden ja omaishoitajien voimien vähenemiseen. Toiminnalla on merkittäviä ennaltaehkäiseviä vaikutuksia. Lisäksi toiminnan loppuminen tarkoittaa henkilökohtaisen avun tarpeen lisääntymistä huomattavasti.

Allekirjoittaneet vastustavat toiminnan lopettamista kehitysvammaisten hyvinvoinnin kustannuksella!

Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry    Ota yhteyttä adressin tekijään