HAMI matkailun koulutusohjelma säilytettävä

Me matkailualan opiskelijat saimme viikko sitten tietää, että matkailun koulutusohjelman (matkailun ohjelmapalvelun tuottaja+ lukio) viimeinen opiskelijoiden sisäänotto on syksyllä 2011, jonka jälkeen matkailuala Hämeen ammatti-instituutissa aiotaan lopettaa. Aloituspaikkamme (15 paikkaa) siirtyvät puutarha-alan aikuisopiskelijoille.

Perustelut lopetuspäätökselle ovat ristiriitaisia ja vääristeltyjä. Eräänä perusteluna on esitetty, että matkailualan hakijamäärät ovat olleet jo vuosia liian pieniä. Kuitenkin, matkailualan aloituspaikat ovat täyttyneet, jopa ylittyneet, joka vuosi. Koulutusohjelmasta valmistumisprosentti on myös aina ollut korkea (vuonna 2010 100%) Valmistuneet ovat sijoittuneet sekä jatko-opiskelupaikkoihin, että työelämään.

Matkailualan koulutusohjelmamme on erityislaatuinen käytännöllisyytensä vuoksi. Hoidamme koko Hämeen ammatti-instituutin rekrytoinnin, jonka lisäksi toteutamme alusta asti monia tapahtumia (esim. tyky-päivät, henkilökunnan pikkujoulut) ja ohjelmia Lepaalla, sekä muissa Hämeen ammatti-instituutin toimipisteissä.

Sekä me opiskelijat, että työnantajat arvostavat kaksoistutkintoa. Pienenä matkailualan koulutusohjelmana saamme ainutlaatuisen henkilökohtaista opetusta, joka ei ole mahdollista missään muualla. Olemme kokeneet koulutuksemme antoisana, yleissivistävänä ja käytännönläheisenä. Olemme pettyneitä ja järkyttyneitä puuttellisesta informaatiosta asiaa koskien ja epäolennaisuuksiin perustuvasta päätöksestä.

Meneekö aikuiskoulutus tosiaan nuorten koulutuksen edelle?

HAMI matkailualan opiskelijat    Ota yhteyttä adressin tekijään