Tarpeeksi hoitopaikkoja ja riittävän hyvät päiväkotitilat Hätilä-Sairion lapsille -adressi

Hätilän päiväkodin yli 10 vuotta jatkunut remonttikierre uhkaa pitkittyä. Homeongelman takia lähes 80 lasta on joutunut vuodenvaihteessa evakkoon epätarkoituksenmukaisiin tiloihin keskustaan. Ei ole mitään takeita, että homeongelma poistuu kalliillakaan remontilla, jollaista Tekninen virasto suunnittelee 1970-luvulla rakennettuun Hätilän päiväkotiin.

Hätilä-Sairion alueen rakennuskanta kasvaa ja sinne muuttaa uusia lapsiperheitä. Perusturvalautakunnalle esitellyn päivähoitoselvityksen mukaan päivähoitopaikkojen tarve lisääntyy ja v. 2010 mennessä Hätilän päiväkotiin tarvitaan tilat kuudelle ryhmälle (115 lapselle).

Päiväkodin tontin rakennusoikeus (1000 neliötä) on sallinut neljän päivähoitoryhmän toiminnan (kolme isossa, ja yksi vanhassa pienessä rakennukseen eli yhteensä 79 lasta). Enempää ryhmiä ei mahdu hyvällä paikalla sijaitsevan tontin tiloihin ilman kaavamuutosta ja entistä suurempaa uudisrakennusta.

Lapset eivät tarvitse luksusta vaan mukavan, terveellisen ja turvallisen kasvu-ympäristön. Heille kelpaavat kunnolliset, toimivat ja riittävän hyvät tilat, joihin mahtuu tarpeeksi monta leikkijää. Sekä vanhemmat että henkilökunta ovat alustavan kyselyn mukaan vahvasti uusien tilojen kannalla. Haluammekin vedota päättäjiin, jotta ratkaisuksi saataisiin joko

1. kaavamuutos ja uusi kuuden ryhmän päiväkoti nykyiselle tontille tai

2. uusi kolmen ryhmän päiväkoti sekä nykyiselle tontille että Sairionrantaan.

Toivomme, että lupaukset lasten ja nuorten huomioimisesta myös lunastetaan - onhan Hämeenlinnassa pian esitetty alkavaksi lasten vuosikymmentä.

Päiväkotiasian käsittelyä on siirretty. Adressi on auki 9.6.2008 asti, jonka jälkeen se tulostetaan ja toimitetaan Hämeenlinnan kaupungille.

Markus Rimón, Hätilän päiväkodin vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään