Helsingin työväenopiston Hapen kuvataideopetuksen puolesta

Vetoomus kuvataideopetuksen säilymiseksi Kuvataidekeskus Hapessa Sörnäisissä.

Helsinkiläisinä veronmaksajina huolestuimme, kun kuulimme, että Helsingin suomenkielisen työväenopiston kuvataideopetus on Hapessa uhattuna ja että tämä kevätlukukausi saattaa jäädä Hapen 5-vuotisen historian viimeiseksi. Huhupuheiden mukaan kuvataiteen tuntimäärää opistossa ensi syksyn osalta ollaan jopa valmiita vähentämään väliaikaisesti, jos asianmukaisia korvaavia tiloja Hapelle ei löydy.

Kuvataidekeskus Hapen opiskelijat tulevat hyvin eri puolilta Helsinkiä, he ovat eri ikäisiä, nuoria, pienten lasten vanhempia, opiskelijoita, työssä käyviä, työttömiä, hyvin eri ammateista, eläkeläisiä ja kuvataideopiskelun kautta toistensa ystäviä. Hapen opiskelijoissa nuorten osuus on kasvanut ja mukana on myös nuoria, jotka pyrkivät ammatilliseen koulutukseen. Monet merkittävät taiteilijat ovat aloittaneet työväenopistossa. Työikäisiä kuvataide auttaa jaksamisessa ja ikääntyvät pysyvät kuvataiteen avulla elämässä kiinni.

Hapen kuvataiteen opettajat ovat aktiivitaiteilijoita.

Laaja-alainen kuvataideopetuksen keskittymä

Kuvataiteella on vahva rooli opistossa. Happi on tällä hetkellä suurin Helsingin työväenopiston kuvataideopintojen toimipiste Helsingin kantakaupungissa. Eri kuvataidelajit tukevat siellä toisiaan. Hapessa jatkuu Pengerkadun toimipisteen perintö ”taidekirkkona”. Jos Työväenopiston kuvataideopetus loppuu Hapen ohella myös Kaapelitehtaalla, kuten on uhattu, on suuri riski siitä, ettei sen jälkeen opistolla ole enää toimivaa ja kuvataiteen eri lajit asianmukaisesti huomioon ottavaa taidekeskittymää Helsingin kantakaupungissa lainkaan. Siinä tapauksessa kuntalaisille turvattava alueellisuusperiaatekaan ei enää tule toteutumaan.

Erinomainen sijainti, mainiot kulkuyhteydet

Happeen on helppo saapua eri puolilta Helsinkiä ja muualta pääkaupunkiseutua.
Se on joukkoliikenteen solmukohdassa Sörnäisten rantatiellä: metro, linja-autot, raitiovaunut, myös Pasilan asema ovat lähellä. Kalasataman alue laajenee naapurissa ja sieltä on tulossa paljon uusia opiskelijoita.
Keskusta ja kehityskeskus-palveluasia kohtaavat Hapessa.

Kuvataideopetuksella toimivat ja tarkoituksenmukaiset tilat

Hapen kuvataidetilat on suunniteltu ja remontoitu perusteellisesti 5 vuotta sitten juuri kuvataiteen opetuksen ja opiskelun käyttötarkoituksia varten. Tilassa on omat luokkansa piirustusta, maalausta, grafiikkaa ja keramiikkaa varten. Niiden lisäksi ovat vielä pimiö ja luentoluokka.

Esimerkiksi keramiikan tilat ovat käyttöönsä erinomaiset. Sekä ergonomia että työturvallisuus on huomioitu hyvin. Mm. polttouuni ja vetokaappi ovat asianmukaisesti erillään työskentelytilasta. Valoisan aikaan tilassa on hyvä päivänvalo useasta eri suunnasta. Taidepetuksen siirtäminen Hapesta joihinkin muihin korvaaviin tiloihin voisi tulla opistolle kalliiksi juuri mm. polttouunien ja vetokaappien tarvitseman ilmastoinnin takia.

Hapessa meidän toivomuksemme on nyt huomioitu, joten miksi olemassa olevasta pitäisi luopua? Työväenopisto toimii Hapessa asiakaslähtöisesti.

Nuorten toimintakeskus Happi on palaamassa rakennuksen alakertaan. Työväenopiston kuvataideopetuksen yhteistyö heidän kanssaan on sujunut hyvin.

Toivomme, että Helsingin työväenopiston kuvataideopetus jatkuu Hapessa ja että
jatkossa näiden erinomaisten kuvataideopetuksen tilojen käyttöä edelleen tehostetaan.

Hapessa, vuoden 2017 alussa

Kuvataidekeskus Hapen opiskelijat  ja opettajat